Royal Republic – Club Majesty

De cover oogt alsof een over de top club in Las Vegas wordt betreden, maar laat daarbij ook zien dat de band van dienst toch echt uit Zweden afkomstig is. Het gevierde Royal Republic is inmiddels bij Arising Empire neergestreken voor het uitbrengen van nieuw werk. Zodoende komt de opvolger van Weekend Man via die platenmaatschappij uit. Dat album oogt dus als een indrukwekkende club en heet Club Majesty.

Wie Royal Republic nog niet kent, zal aan deze review niet genoeg hebben om te begrijpen waar dit gezelschap voor staat. De rockers schuwen invloeden uit andere genres niet en spotten openlijk met het bewustzijn. ‘Flower Power Madness’ is daar een goed voorbeeld van. Het rockt als Kaiser Chiefs in combinatie Franz Ferdinand, terwijl de vocalen soms regelrecht vanuit Right Said Fred (van ‘I’m Too Sexy’) lijken te komen. ‘Stop Moving’ heeft daarentegen iets weg van Fatboy Slim met iets van The Bangles, maar dan in mannelijke vorm. ‘Anna Leigh’ tilt de funk in Royal Republic naar een hoger plan, waardoor men ook neigingen kan krijgen de band met Bruno Mars en de jaren ’80-pop en Michael Jackson te vergelijken. Dit alles zorgt ervoor dat de sound constant klinkt alsof het al eerder is gehoord, zonder dat men met een vinger kan wijzen naar waar het nu exact naar klinkt.

Op Club Majesty staan in het totaal elf tracks. Samen duren die nog geen vijfendertig minuten. Dat houdt direct ook in dat alle tracks kort van aard zijn. Nummers die meer dan vier minuten duren zijn op deze plaat uit den boze voor Royal Republic. Daarbij is het aanstekelijkheidsgehalte een factor welke waarschijnlijk altijd bovenaan de eisen van Royal Republic aan haar eigen nummers staat. ‘Fireman & Dancer’, waarin zelfs een saxofoon nog even de kans krijgt om te schitteren, laat dat goed horen. Zowel qua hook in het ritme, de catchy akkoorden als de teksten weet Royal Republic bij de luisteraar in het hoofd voort te zingen, of men het nu wilt of niet.

Het virus van Royal Republic verspreid zich snel en wie Club Majesty hoort, zal moeten stellen dat deze epidemie nog lang niet op zijn retour is. Catchy rock in de volledige breedte van het spectrum met foute flirts en een hoog tempo aan hitwaardige songs, dat is Royal Republic ten voeten uit.