Saddayah – Apopheny Of Life

Oké, de plaat komt al uit 2018, maar vond zijn weg naar de redactie pas in 2019. De tocht door Europa moge dan ook lang zijn. De langspeler Apopheny Of Life is namelijk afkomstig van Saddayah. Dat is een death metal band die uit Roemenië komt en onder contract staat bij Loud Rage Music.

Deze langspeler, welke de debuutplaat is van dit gezelschap, laat horen dat deze Roemenen goed hebben geluisterd naar de death metal uit de jaren ’90. Daarbij durven ze ook wat moderne ritmes in het geheel te plaatsen, wat ervoor zorgt dat de nummers boeien. Doordat ze ook nog cleane partijen vermengen, zoals in opener Apopheny Of Life’ te horen is, weet men dat men in Saddayah geen eentonige band hoeft te verwachten. De scherpe melodieën in ‘Fire Above, Frost Below’ zijn tevens een element in de muziek van Saddayah welke de luisteraar vast weten te houden.

In het totaal hebben deze heren tweeëndertig minuten aan muziek voor de luisteraar in petto. De drums hadden misschien wat minder mechanisch mogen klinken, maar dat kan ook een kwestie van smaak zijn. De diepe grunt van Petrut Ilie – familie van de befaamde voetballer? – ligt soms wat bovenop in de mix, waardoor de gitaren een beetje naar de achtergrond worden gedrukt. Opvallend genoeg wordt dat minder naarmate de plaat op een luider volume wordt afgespeeld. Dat is dan ook het devies: afspelen met het volume helemaal open.

Roemenië is niet het eerste land waar men aan zal denken als het om death metal gaat – überhaupt niet als het om metal gaat. Gezien wat Saddayah laat horen op Apopheny Of Life is de basis voor death metal ook in dat Oost-Europese land goed. Natuurlijk zijn er wat puntjes die verbeterd zouden kunnen worden, maar Saddayah legt hier een mooie basis voor de toekomst.