Savage Messiah – Demons

De Britse metalband Savage Messiah is eigenlijk de band van Dave Silver. Zo kan het wel gesteld worden. Hij is de enige die sinds de aanvang van de band in 2007 deel uit maakt van de groep. Bassist Mira Slama is sinds 2014 van de partij. 2019 betekende voor Savage Messiah een nieuwe drummer en lead gitarist. Én een nieuwe plaat. Demons verschijnt via Century Media.

Dit Britse gezelschap staat voor thrash metal, waarin het verleden ook invloeden van de heavy en power metal te bemerken waren. De nieuwe plaat opent met ‘Virtue Signal’ waarin de thrash op een eigentijdse wijze zegeviert. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor een vurige track als ‘Heretic In The Modern World’. Dat laatste nummer laat direct ook horen waar Savage Messiah ook veelvuldig mee strooit: meezingbare refreinen. De één houdt ervan, de ander niet. Feit is dat het muzikaal gezien wel past. Misschien maakt het Savage Messiah daarom ook wat toegankelijker dan de meeste bands in deze hoek. Op dat soort momenten doet Savage Messiah ook denken aan het thrashy broertje van Trivium.

Dat Savage Messiah in de elf nummers op Demons, welke in het totaal zo’n vijfenveertig minuten aan muziek met zich meebrengt, niet alleen uptempo thrash presenteert, zorgt ervoor dat de plaat lekker wegluistert. De variatie is erg fijn. ‘What Dreams My Come’ laat horen dat de band rustig kan beginnen om gestaag op te bouwen, terwijl men met ‘The Lights Are Going Out’ ook een track heeft die door kan gaan als een powerballad met hier en daar nog een vleugje metal. Op die manier zorgt Savage Messiah dat niet alleen de lekkere gitaarpartijen als handtekeningen gelden, maar ook de herkenbare vocalen. Die zijn immers het cement welke de vele kanten van Savage Messiah aan elkaar verbindt.

De sound van Demons is ook een bepalende factor. In dat kader is het goed dat Savage Messiah heeft gekozen voor een samenwerking met David Castillo, die onder andere ook voor Opeth en Whtechapel mooi werk heeft geleverd, en Jens Bogren. Die is op zijn beurt natuurlijk ook geen onbekende in de metalwereld gezien zijn werk voor Kreator, Arch Enemy en Amon Amarth. Een extra pluspunt voor deze schijf.

Misschien denken sommige mensen bij een eerste luisterbeurt dat het soms wat te pakkend of toegankelijk is, maar als de plaat goed onder de loep is genomen, zal moeten worden bekend dat alles aan deze schijf klopt. Het vuur is duidelijk aanwezig. Voor Savage Messiah maakt het niet uit welke muzikanten Dave Silver ondersteunen, de handtekening blijft.