Scarlet Stories – Necrologies

Necrologies. In het Nederlands zijn dat overlijdensberichten, vaak te lezen in een krant. Dat zijn berichten die de minst leuke kant van het leven aangrijpen om nog een laatste noot te plaatsen bij iemands leven. Het is ook de titel van de eerste langspeler van Scarlet Stories. Die plaat komt geheel in eigen beheer uit.

Scarlet Stories is een uit Tilburg afkomstige band met de veelzijdige Lisette van den Berg in de gelederen. Zij kan onder meer gekend worden van haar werk voor Ayreon. Na twee EP’s was het voor het zestal tijd geworden dat er een langspeler kwam. Onlangs verscheen die schijf. Daarop staan twaalf tracks. Opener ‘Prologue: Scarlet Stories’ en afsluiter ‘Epilogue: Necrologies’ zorgen ervoor dat alles binnen een groter geheel gebeurt. ‘The Tell-Tale Heart’ is daardoor wel pas de eerste track waarin het rockmonster Scarlet Stories zich echt presenteert. Vanuit een rustige, haast breekbare situatie leidt de band de luisteraar naar een indrukwekkend staaltje rock waarbij de invloeden van de progrock ook nog te bemerken zijn. Ondanks de fijne stem van Van den Berg, geeft deze ook een mysterieuze tint aan het geheel. Een kracht in deze band, evenals de goed geplaatste inzet van de viool.

De grote vraag is echter, wat is nu echt de hoek waar men Scarlet Stories moet plaatsen. Wie Necrologies hoort, zal merken dat de progrock toch wel een rode draad vormt. Uitstapjes naar de hardrock, zoals in ‘Vingt Mille Lieues Sous Les Mers’, worden vakkundig ingezet om de eigen sound nog meer kracht bij te zetten. Als Scarlet Stories na zo’n passage de luisteraar onderdompelt in mysterieuze waas waarbij de opkomende mist haast voelbaar is tijdens het luisteren, weet de luisteraar ook gelijk dat er nog meer onheilspellende elementen opkomst zijn. De switch naar zwaardere passages worden ingeleid als aankomend onweer boven een meer.

De plaat duurt ruim meer dan een uur, maar wie er aan begint, zal die gehele speelduur zonder enige vorm van verveling uitzitten. De sound is goed, de songs zijn voortreffelijk en het geheel staat als een huis. Als een eerste langspeler al zo’n impact heeft, moet de toekomst rooskleurig zijn voor Scarlet Stories.