Scratches – Rundown

Via het Zwitserse label Czar Of Crickets komt vooral metal en heavy rock de wereld in. Toch herbergen zij ook een aantal bands die zich niet in die hoek begeven. Het uit Basel afkomstige Scratches is zo’n band. Die band zag onlangs hun derde langspeler uitkomen. Die plaat heeft de titel Rundown.

Scratches staat voor een vorm van rock die zowel mysterieus uit de hoek komt als hallucinerend op de luisteraar inwerkt. Dat is de kracht van Scratches. Zij bespelen de luisteraar op een wijze die eerder doet denken alsof er naar een intense film wordt gekeken dan aan een rockplaat. Opener ‘Between’ laat horen dat Scratches acteert op het tempo en het trippende van Massive Attack, terwijl de donkerte van Moonspell als een geest rond lijkt te dwalen, zonder zich ergens te laten zien. De mooie vocalen van Sarah-Maria Bürgin komen zo wel mooi tot hun recht. In ‘Virgin Tree’, welke meer als een uiterst breekbare ballade klinkt, onderstreept dat.

In het totaal staan er acht tracks op Rundown. Die leveren samen iets meer dan veertig minuten aan muziek. Het mooie van deze schijf is dat de sfeer niet constant hetzelfde blijft. Daar is de titeltrack ‘Rundown’ een goed voorbeeld van. Dat nummer lijkt ook nog aan te willen sluiten bij de ‘80’s new wave en synthpop. De klokken in dat nummer zorgen er ook nog voor dat men het idee kan krijgen dat Ultravox bezig is in de sferen van Kerst, zonder Kerst aan te halen. De veelzijdigheid van Scratches wordt hier duidelijk.

Scratches laat met Rundown horen waarom een platenmaatschappij die voornamelijk veel stevigere dingen op de markt brengt, soms ook een uitstapje wilt maken. Deze donkere, haast cineastische rock werkt betoverend op elk oor dat zij zal bereiken.