Semistereo – Zabriskii

De eerste vraag die oprijst bij het onder ogen krijgen van de nieuwe plaat van de Nederlandse band Semistereo, is wat die twee ‘i’s aan het eind te betekenen hebben? Die vraag blijkt makkelijk te beantwoorden dan gedacht: het is gewoon een fancy thing en zodoende een mooie speling op Zabriski Point in Death Valley. Zabriskii komt uit via Freia Music.

De vierde langspeler van Semistereo laat horen dat de mix tussen de post en progressieve rock nog steeds de toon zet. Hierdoor kunnen zowel invloeden van Deftones als ISIS gehoord worden, terwijl er ook nog vleugjes Porcupine Tree in zitten. ‘Wreckage’, welke met zijn vijf minuten en eenentwintig secondes de kortste track op Zabriskii is, laat deze invloeden goed horen. Daarbij moet ook de kanttekening worden gemaakt dat de invloeden hoorbaar zijn, maar dat het geenszins een kopie of een simpele samenvoeging van die invloeden is. Integendeel. Semistereo zet een strakke sound weg die gepolijst klinkt, fragiele en zware elementen durft te verbinden en waar de zang een baken van rust is.

De acht nummers op Zabriskii zijn stuk voor stuk van het niveau dat ze kunnen gelden als een nieuw visitekaartje voor Semistereo. Dat de heren de hulp van Guus Aalbers hebben ingeroepen voor het mixen en de ervaren Andy Vandette om de plaat te masteren, is mooi, maar er mag niet vergeten worden dat Semistereo de nummers zelf heeft opgenomen. Misschien zitten al die facetten nog wel het best verpakt in de acht minuten durende afsluiter ‘South Of Sobriety Street’.  Bij vlagen waant de luisteraar zich al helemaal gaar gekookt door de warmte van Death Valley, terwijl deze toch doorgaat om te genieten van de schoonheid. Kortom, achterover liggen en genieten.

Dat Semistereo garant staat voor goede rock vol invloeden van de post en progressieve kanten van dat genre, was alom bekend. Zabriskii is louter een prachtig vervolg op toch al een heel mooi verhaal. Wie zo’n plaat maakt, mag lekker fancy om gaan met ‘i’s.