Skarbø Skulekorps – Skarbø Skulekorps

Toen twee jaar geleden drummer en songwriter Oyvind Skarbø zijn jazz-trio 1982 uiteen zag vallen, was hij een korte tijd radeloos. Hij heeft de draad echter wel opgepakt en een fascinerende groep muzikanten om zich heen weten te vormen. Het resultaat is Skarbø Skulekorps dat via Hubro onlangs zijn eerste langspeler uit zag komen. Die schijf heet simpelweg Skarbø Skulekorps.

De samenstelling van dit zevental is opvallend te noemen. Naast de drummer zelf vindt men in Skarbø Skulekorps een gitarist, bassist en een toetsenist. De overige drie rollen zijn vergeven aan mensen die ook in een brassband hadden kunnen spelen. Juist, veel blazers die de show weten te stelen, maar ook bescheiden durven te zijn. In het swingende ‘Turnamat’ zijn die beide uiteindes van dat contrast goed te horen. De jazz voert hier de boventoon, maar de onderliggende groove zal zelfs mensen van buiten de jazz aanspreken.

De negen nummers op Skarbø Skulekorps, welke samen ruim meer dan vijftig minuten aan muziek opleveren, zijn in principe instrumentaal. Opener ‘1-555-3327’ is daarop een uitzondering. De drie vocalisten die Skarbø Skulekorps dan komen versterken, geven een mooie flow aan het nummer. Zelfs AC/DC wordt aangehaald. Dat is een mooie zet, maar het levert tevens ook scheve verwachtingen op, doordat dit als eerste nummer geplaatst is. De overige tracks zijn – hoe heerlijk ook – allemaal instrumentaal. ‘Farrier And The Hoof’ laat op zeer sterke wijze horen dat Skarbø Skulekorps geen vocalisten nodig heeft. Het tweede gedeelte van dit lange nummer trekt de muziek zelfs naar Pink Floyd. Daarom is de keuze voor de stemmen in de ouverture van deze plaat een beetje vreemd.

Het is goed dat Oyvind Skarbø zijn passie voor muziek niet heeft laten verstommen na het uiteen gaan van zijn voorgaande band. Skarbø Skulekorps is een verrassend gezelschap waar jazz-georiënteerde muziek in de breedste wijze van het genre, en daarbuiten, wordt voorgeschoteld op een frisse wijze.