Soulfly – Live Ritual NYC MMXIX EP

Max Cavalera’s Soulfly bracht in 2018 het goed ontvangen Ritual uit. Dat was alweer de elfde langspeler van Soulfly. Ter promotie van dat album werd er flink getourd. Op 11 februari van het jaar daarop streek Soulfly neer in New York. Die show is nu gebruikt om als live-EP de wereld in te slingeren. In tijdens dat New York flink getroffen is door corona, verschijnt de EP Live Ritual NYC MMXIX digitaal via Nuclear Blast.

De digitale uitgave telt zeven nummers. Drie van die tracks zijn nummers die in hun originele versie op Ritual te vinden zijn. ‘The Summoning’, ‘Under Rapture’ en ‘Ritual’ laten horen dat Soulfly de metal weer hoog in het vaandel draagt, dat de huidige gitaarpartijen en –solo’s de metalhead goed doen en dat Max Cavalera na meer dan dertig jaar in het vak te zitten live nog steeds meer dan alles vocaal geeft.

De overige tracks op de setlijst gebruikt Soulfly om het vuur hoog op te stoken middels oud werk. ‘I And I’ gaat terug naar 2005’s Dark Ages, het thrashy ‘Porrada’ komt van 2004’s Prophecy  en afsluiter ‘Back To The Primitive’ was de knaller van de tweede langspeler van Soulfly. Primitive is alweer afkomstig uit 2000. Dat nummer is anno 2019 – en vast in 2020 ook nog – een track die live de boel altijd in vuur en vlam zet. Meebrullen is dan ook het devies.

Het is ook mooi om te horen dat Soulfly ook teruggrijpt naar het debuut Soulfly. De eerste schijf van deze band nadat Max Cavalera uit Sepultura was gegaan, wordt niet aangedaan middels de hits als ‘Bleed’, ‘Eye For An Eye’ of ‘No Hope = No Fear’. Het is het korte, maar tevens ook genadig harde ‘Fire’ dat deze plaat vertegenwoordigd. Gezien de huidige bezetting van Soulfly past dat ook prima.

De meningen over Soulfly lopen wereldwijd flink uiteen, maar zelfs mensen die uiterst kritisch waren, moesten onderkennen dat de laatste releases staan als ene huis. Live Ritual NYC MMXIX laat horen dat Soulfly live ook immer knalt. Max en zijn mannen zijn duidelijk in hun element.