Stale Storlokken – The Haze Of Sleeplessness

Stale Storlokken. Hij kan gekend worden van zijn werk bij Motorpsycho. Dat is echter maar een piepklein deel van waar deze man allemaal aan bij heeft gedragen. Deze Noorse muzikant met de roots in de jazz is al op haast ontelbare platen te horen geweest. Nu, na vier jaar verrassingsgewijs geen studioplaat uit te hebben gebracht, komt hij via Hubro met The Haze Of Sleeplessness.

Wie zich afvraagt wie er ditmaal om hem heen schitteren, zal een kort antwoord kunnen krijgen. Niemand. Stale Storlokken doet op The Haze Of Sleeplessness alles zelf. De synth-georiënteerde plaat is het resultaat van zijn eigen ingevingen en uitwerkingen. Dat houdt in dat alle zowel de akkoorden als alle piepjes en ritmes op zijn conto te schrijven zijn. Opener ‘Prelude To The Haze Of Sleeplessness’ geeft de luisteraar nog het idee dat er iets anders gaat gebeuren, maar dat is eigenlijk een klein beetje bedrog. De experimentele synth-muziek, welke goed als decor van een film zou kunnen fungeren, weet pas in de vierde track, ‘Stranded At Red Ice Dessert’, echt een ander karakter aan te nemen. Dan lijken de Aziatische invloeden ineens de macht te grijpen, maar komt ook de noise zich in de strijd mengen.

Eerlijk is eerlijk. De tracks op The Haze Of Sleeplessness vergen veel van de luisteraar die niks heeft met uiterst experimentele muziek. Daarbij moet ook de kanttekening worden gemaakt dat het ruim half uur aan muziek instrumentaal is. De soundscapes zorgen voor variatie in het landschap. Daarom moet deze plaat anders worden gezien. ‘Skyrocket Hotel’ is hiervoor een goed voorbeeld. De titel van de song had ook totaal anders kunnen zijn, want het gaat om de ervaring. Het gaat om de totale beleving. Wie bij Stale Storlokken gaat wachten op een standaard liedje, kan nog beter wachten op de dag dat Donald T. sympathiek wordt voor de minderheden in zijn land. The Haze Of Sleeplessness is één grote trip. Het devies is dan ook om te gaan liggen, niks te doen en de plaat op je in te laten werken. Dan wordt deze ervaren op een wijze die ervoor zorgt dat Stale Storlokken begrepen wordt.

Wie zich echt even wilt verwijderen van de drukte van de maatschappij, het verkeer of familie, kan zich met The Haze Of Sleeplessness van Stale Storlokken totaal naar een ander universum verplaatsen. Kunst met geluid.