Stereoseat – Heavenly Creatures

Voor vandaag kijken we eens hoe het gaat met ons buurland België. Het Belgische bandje Stereoseat brengt namelijk vijf februari een nieuw stukje metaal uit voor ons. Hun eerste album kwam eind 2015 uit namelijk Safety Car Crash. In 2018 hebben ze het roer omgegooid en zijn ze voor wat nieuwe dingen gegaan. Deze nieuwe combinatie brengt veel genres, afwisselingen en agressiviteit met zich mee. De muziek op Heavenly Creatures gaat voornamelijk over het dagelijks leven maar dan in surrealistische context. Het is vrij lastig om het onder één genre te vatten, maar voor mensen die houden van industrial, bombastische snoeiharde riffs en elektronische stukjes? Dan ben je hier bij het goede adres.

Mijn eerste indruk was dit is vet, maar je moet er maar net van houden. De eerste tonen van ”Waltz” geven je vrij snel een idee over wat er te wachten staat. Het eerste wat ik dacht bij dit nummer was dat de vocalen redelijk dicht in de buurt komen bij Marilyn Manson. De bas staat op standje lomp hard en zorgt voor een agressieve sfeer over de nummers heen. Het derde nummer ”Secret Hell” kan je omschrijven als catchy en zet een vrolijke toon voort. De vocalen hier klinken weer totaal anders dan eerste twee nummers. De nummers zijn tot nu toe vol met verassingen, er gebeuren muzikaal dingen die je totaal niet ziet aankomen. Nummer zes is merkwaardig, het nummer heet namelijk Sittard. Het is totaal iets anders dan dat we eerder hebben gehoord. De beat van de achtergrond zorgt voor iets heel anders en unieks. Het geeft rust tussendoor en balans.

Na de interessante sfeer die ze hadden weggezet bij Sittard komen we weer knallend terug bij de tweede helft met ”November”. Een opvallend nummer vind ik persoonlijk ”Arcade”. Het knalt keihard uit de speakers maar gaat daarna zijn eigen unieke weg. In eerste instantie hoor je snoeiharde gitaren maar midden in het nummer komen rustige breakdowns. Deze breakdowns zijn sowieso anders dan de meeste breakdowns. ”Shiver” wekt weer totaal iets anders op. Het heeft hier en daar wel wat pop trekjes. Maar behalve dat hoor je een constante afwisseling tussen zware gitaarriffs en ambient. ”Out of Tone” valt wat zwaarder om te verteren. De zware riffs samen met pop vallen vrij heftig. De laatste twee nummers van Heavenly Creatures zijn voornamelijk instrumentaal. Het is weer een verhaal apart. De twee laatste nummers lopen vloeiend in elkaar over en zorgen voor ander einde dan verwacht.

De meeste nummers op Heavenly Creatures hebben echt hun eigen sound. Natuurlijk hoor je dat het van Stereoseat is, maar ze zijn uniek op hun eigen manier. Van nummers die lekker bombastisch zijn tot aan nummers die vrij chaotisch overkomen met random breakdowns erin. Vanaf het zesde nummer hoor dat er meer wordt afgewisseld tussen elektronica en gitaar. De balans hebben ze er goed in weten te vinden. In mijn ogen gebeurt er ontzettend veel op dit album en is het zeker de moeite waard om te checken. Iets wat wel zeker is, is dat ze hun eerste werk echt hebben overtroffen en dat het duidelijk is dat er potentie zit in deze band. Nieuwsgierig geworden? De vijfde van februari komt Heavenly Creatures uit!