Suicide Silence – Become The Hunter

De Amerikaanse metalband Suicide Silence is één van de succesvolle exponenten van de nieuwe bewegingen in de metal. Hun stijl wordt regelmatig bestempeld als deathcore, maar herbergt wel meer invloeden dan alleen death metal en metalcore. Inmiddels is Suicide Silence toe aan haar derde langspeler met Eddie Hermida als vocalist. Become The Hunter verschijnt via Nuclear Blast.

Suicide Silence is vooral meedogenloos. De oren van de liefhebbers moeten voorbereid worden op tinnitus. Deze band knalt zelfs als men het volume terugdraait. De opzwepende ritme, brute drumskills en überstrakke gitaarpartijen zorgen ervoor dat de trommelvliezen op een uiterst intense, maar even zo prettige manier getriggerd worden. Opener ‘Meltdown’ en ‘In Hiding’, welke de twee kortste tracks zijn op Become The Hunter, laten dat goed horen. Daar gaat de band als een wervelwind tekeer.

Eén van de opvallendste tracks van de elf op Become The Hunter is ‘Skin Tight’. Dat nummer lijkt een voorbode te zijn op iets wat relatief rustig zou kunnen zijn. Langzaam gooit Suicide Silence er steeds meer heftige partijen door, waarbij de melodie ook een buitengewoon aangename rol blijft spelen. Dat geldt namelijk wel bij Suicide Silence: hoe bruut het ook moge zijn, de melodie blijft een belangrijk element.

De moderne metal zegeviert bij Suicide Silence. Dat is iets wat al jaren blijkt. Become The Hunter is wederom een bruut stuk bewijs hiervan. Deze plaat betekent gewoon veertig minuten alles wat in de buurt en net daarbuiten is, slopen uit pure energie.