Swinder – Nosk

Nosk. Het klinkt niet alledaags in de Nederlandse taal. Dat klopt ook, want de band is wel afkomstig uit Nederland, maar vooral ook uit Groningen. Die streektaal is dan ook leidend op de nieuwe plaat van Swinder. Deze tweede langspeler van Swinder komt geheel in eigen beheer uit.

De tien nummers op Nosk laten horen dat het Groningse dialect misschien in eerste instantie wat moeizaam te volgen is, maar eigenlijk toch ook weer wel. Sommige klanken mogen dan anders zijn, wie goed luistert, haalt de thematiek van de nummers er duidelijk uit. Dat komt ook door het gevoel dat de muzikanten de luisteraar meegeven. Afsluiter ‘As Zai Din Ainmoal Bie Mie Weg Is’ is daar een goed voorbeeld van. Iedereen voelt perfect waar het over gaat, hoe de persoon in kwestie zich voelt en wat de sfeer is. Dan blijkt dat taal toch universeler is dan men soms vermoedt. De banjo speelt hier ook een hele mooie, subtiele rol in.

Muzikaal laat Swinder vooral een goed gevoel achter.   Zelfs als er zware thema’s voorbij komen, weet Swinder dit goed weg te zetten. Af en toe lijkt het of The Beatles en Daniël Lohues – oké, dat is een Drent, maar het gaat om de sound, niet om zijn woorden – samen zijn gaan zitten om liedjes in een feelgood jasje te maken, liedjes die de ziel kunnen raken, maar die tegelijkertijd ook stralen van schoonheid. ‘Oosterpaark’ is zo’n nummer. Of het nu om de wijk in Groningen of het oude stadion van de plaatselijke FC betreft, het is mooi. Misschien komt dat ook wel door de hand van Tim Knol achter de knoppen.

Swinder laat op Nosk horen dat het Groningse dialect ook perfect bij liedjes past. De plaat heeft een mooie sound en de nummers raken de luisteraar stuk voor stuk. Waar de gaswinning als het goed is niet meer voor aardverschuivingen zal zorgen, hebben de Groningers toch nog wel een subtiele beving in petto: Nosk van Swinder.

Latest posts by Ralf W. (see all)