Sylosis – Cycle Of Suffering

De hiatus is voorbij en wordt direct gekenmerkt door een nieuwe studioplaat. Sylosis is na een jarenlange pauze, waarin Josh Middleton bij Architects in de line-up werd verwelkomd, hebben de Britten 2020 als bijzonder jaar omcirkeld. Nu de Brexit een feit is, komt Sylosis met de langspeler Cycle Of Suffering.

Deze nieuwe plaat is de eerste studioplaat met Ali Richardson als drummer van de groep. Muzikaal heeft de band met hem de zaken goed op orde. Dat is sowieso een kenmerkend feit van de muziek van Sylosis. De band heeft de moderne metal naar een hoger niveau getild door de mix van de invloeden van zowel thrash als progressieve metal. De titeltrack, ‘Cycle Of Suffering’, is daar een goed voorbeeld van. Dan blijkt dat Sylosis na hun hiatus er zeker niet op achteruit gegaan is.

In vijftig minuten knalt Sylosis er twaalf nummers doorheen. De energie werkt aanstekelijk en zorgt er tevens voor dat men de aandacht niet verliest. Zelfs als de band het wat rustiger aandoet, zoals in de indrukwekkende afsluiter ‘Abandon’, houdt Sylosis de luisteraar vast. Het knappe aan die laatst genoemde track is dat de Britten hier spelen met de contrasten in de muziek. Door cleane en harsh vocalen naast elkaar te zetten op éénzelfde moment, weet de band een muzikaal spectrum te creëren wat alleen hele goede muzikanten zo kunnen wegzetten.

Soms is het goed dat een band er voor kiest om even afstand te nemen van haar muziek, om welke reden dan ook. Op die manier kan men ijzersterk en gefocust terugkomen. Cylce Of Suffering is een topplaat geworden. Sylosis weet met hun krachtige progressieve metal wederom de metalhead te laten genieten.