Syrence – Freedom In Fire

Soms laait de discussie weer op: is het beter om als band origineel te zijn of kan een al bekende vorm ook vol overtuiging gedaan worden? In de hardrock zijn er genoeg bands die niet zo zeer bezig zijn met innoveren, maar wel met presteren. Dat heeft er ook voor gezorgd dat de uit Stuttgart afkomstige rockers van Syrence hun debuutalbum Freedom In Fire via Fastball Music mogen uitbrengen.

Alles aan Syrence ademt hardrock. De band weet in opener ‘Freedom In Fire’ de gitaarliefhebber direct op zijn hand te hebben. Als er dan toch gekeken moet worden naar waarmee de band zich onderscheidt, is het in deze meezinger het tussenstuk. De rustige solo brengt een haast bluesy gevoel met zich mee, terwijl de drums juist naar de metal neigen, maar zich wel wat meer op de achtergrond geplaatst zien worden. De toon is wel gelijk gezet, want alle hardrockers kennen het refrein al lang voordat het nummer voorbij is.

Dat hardrock niet altijd op hoog tempo langs de noten gaan betekent, blijkt in ‘Living On The Run’. Wederom vinden deze Duitsers hier hun kracht in de combinatie van ingetogen rocken en catchy refreinen. Dit komt ook in het sterke ‘Red Gold’ naar voren, terwijl ‘Addicted’ ook plezier zal geven aan de fans van onder andere Judas Priest. Datzelfde geldt ook voor ‘Wild Time’, waarbij de hardrock van Syrence ook nog een beetje doet denken aan Scorpions.

De Duitse rockers van Syrence geven met Freedom In Fire in twaalf nummers het bewijs waarom het soms niet erg is dat een band niet zelf het wiel gaat uitvinden, maar zich volledig stort op een genre dat al vaker bespeeld is. Als het dan goed is, komt het vanzelf boven drijven. Dat is hier het geval.

Latest posts by Ralf W. (see all)