TERMINUS – A Single Point Of Light

Met maar twee man weet deze band sinds 2012 te knallen. Al bestaan ze maar uit twee muzikanten, ze weten wel regelmatig heavy metal uit te brengen. Het eerste was ze uit brachten was de demo Into Exile uit 2013. Nu hebben ze de tweede langspeler voor ons namelijk A Single Point Of Light. Deze Ieren moet je trouwens niet door elkaar halen met de band Terminus uit Maidstone, Kent, Engeland. Deze langspeler bestaat uit zeven nummers met wat nieuwere heavy metal. Dus doe je leren kleding maar aan en maak jezelf klaar voor een potje heavy metal.

A single point of Light wordt ingeleid met pats boom herrie. Gewoon direct op 100% knallen ze het album in met het nummer ”To Ash, To Dust”. Bij de eerste tonen krijg je al vrij snel een helder beeld ervan. Het is erg melodieus en er zit variatie in de toonhoogte van de zanger. Al is het allemaal wel iets aan de hoge kant. Bij ”Harvest” kom je direct in een machtig ritme waar heerlijke hoge tonen over worden gespeeld. Dit gehele nummer komt vrij krachtig over en perfect voor headbangen. Vrij abrupt gaat het door naar het volgende nummer. Het is net iets te vlot dus duurt het net wat langer voordat je erin komt. Als ze er net iets langer de tijd tussendoor hadden genomen dan werd het geen lange brei achter elkaar.

”Flesh Flalls From Steel”, zo luid de tweede helft van A Single Point Of Light . Toch hoop ik stiekem nog wat nieuwe inbrengen tegen te komen. Want tot nu merk je toch het allemaal dezelfde basis en structuren heeft. Maar dit komt ook wel doordat maar één muzikant alle instrumenten doet. Op een gegeven moment begint de muziek wel erg op elkaar te lijken. Daardoor zou je niet echt een nummer kunnen pakken die er echt uit springt. Al is het vijfde nummer wel een heerlijk nummer. Wat we tot nu toe gehoord hebben is dat het erg melodieus is maar de originaliteit gaat naar beneden hoe verder je komt. Het laatste nummer is sowieso wel kenmerkend aangezien het een nummer is van ruim 10 minuten. Ze weten vanaf het begin te spelen met de ritmes en weten de 10 minuten mooi op te vullen.

Toch erg knap dat ze alles nu met twee man doen. Terwijl als je terugkijkt, ze gewoon compleet waren. Wel leuk dat ze een doorstart maken met zijn tweeën maar hopelijk vinden ze nog wat artiesten om ze sterker te maken. Toch mis je erg de inbreng van andere muzikanten. Want je hoort duidelijk dat er één iemand alle instrumenten speelt in één stijl. De sound van het album is overigens erg goed gedaan. Het is erg strak opgenomen en alle instrumenten zijn perfect in balans. Hier en daar zou wel net wat meer bas mogen maar voor de rest is het echt goed. We zijn benieuwd wat Terminus nog meer gaat doen aankomende jaren. Kortom prima plaat met hier en daar wat kleine dingetjes. Dit was Terminus met A Single Point Of Light.