Testament – Titans Of Creation

Als het om thrash metal gaat die in de jaren ’80 al indrukwekkend klonk en tot op de dag van vandaag nog steeds levendig is, is Testament toch wel een naam die direct uit volle borst als antwoord geschreeuwd mag worden. Deze Amerikaanse thrashers hebben inmiddels de dertiende studioplaat klaar. Via Nuclear Blast gaat het vijftal met Titans Of Creation komen.

Titans Of Creation heeft nog voordat de muziek draait al een bijzonderheid waarvoor de band een compliment verdiend. Deze langspeler is namelijk de eerste studioplaat sinds het uit in 1992 uitgebrachte The Ritual die in dezelfde line-up is opgenomen als zijn voorganger. Sinds die plaat vonden er altijd wel wisselingen in de bezetting van deze band plaats. Inmiddels is Testament wel een band van louter giganten. Naast de oerleden Eric Peterson en Chuck Billy zijn namelijk ook drummer Gene Hoglan, meesterbassist Steve DiGiorgio en Alex Skolnick van de partij. Net als op Brotherhood Of The Snake dus.

Dat Testament in zo’n ijzersterke line-up speelt, is ook de horen. Opener ‘Children Of The Next Level’ had net zo goed over henzelf kunnen gaan, kijkend naar de titel. Hier maakt dit quintet direct duidelijk dat Testament met deze plaat is gekomen om de thrash metal keihard te spelen. Of het nu het drumwerk van Hoglan, de baslijnen van DiGiorgio of de gitaarpartijen gaat, het staat als een huis. Daarbij geldt dat Chuck Billy een immer gouden strot voor dit genre heeft.

Testament heeft voor deze plaat twaalf nummers goed genoeg bevonden de tracklist te sieren. dat zorgt ervoor dat de complete speelduur van Titans Of Creation net geen uur bedraagt. De langste track is ‘City Of Angels’. Deze track duurt net geen zeven minuten. Afsluiter ‘Catacombs’ is met net meer dan twee minuten de kortste op deze schijf. Eigenlijk moet die track vooral gezien worden als een groteske outro van een plaat die de luisteraar verbluffend achter laat.

Leuk om te horen is ‘Night Of The Witch’. Naast Chuck Billy zijn snerpende thrash vocalen zingt ook gitarist Eric Peterson daar mee. Dit geeft een mooie extra gelaagdheid aan de vocalen in die track. ‘City Of Angels’, welke misschien voor sommige thrash puristen wel gewaagd is, onderstreept de grootsheid van Steve DiGiorgio. Zijn kenmerkende sound en spel dragen dit nummer op haast fenomenale wijze.

Elke metalhead hoopt dat Testament voor altijd in deze line-up zal blijven spelen. Elke positie in de band is bezet met een muzikant van buitengewoon niveau. Dat is te horen op Titans Of Creation. Deze plaat is metal van begin tot eind. Grijsdraaien zal geen uitzondering hierbij worden.