The Hollywood Vampires – Rise

Het was 2015 toen daar ineens een opvallende supergroep de spotlight naar zich toetrok: The Hollywood Vampires. Alice Cooper, Joe Perry en Johnny Depp, die vooral bekend is acteur, hadden de krachten gebundeld. Hun gelijknamige studioplaat verscheen nog dat jaar. Inmiddels hebben de drukke schema’s ook ruimte geboden om een nieuwe plaat op te nemen. Dat album komt uit via V2 Records en heet Rise.

Deze nieuwe plaat telt zestien tracks. Daarbij moet gelijk de kanttekening worden gemaakt dat sommige tracks slechts als intermezzo’s gelden. ‘Good People Are Hard To Find’ is daar zo’n voorbeeld van. The Hollywood Vampires gebruiken dit soort momenten vooral om de sfeer even te zetten. Dat maakt het album nog gevarieerder dan hij al was. Muzikaal laat het gezelschap ook horen hun hardrock op vele manieren te kunnen inrichten. Opener ‘I Want My Now’, welke ook direct de langste track op Rise is, heeft iets weg van Mötley Crüe, terwijl ‘Who’s Laughing Now’ juist de balans de andere kant op trekt. Beide zijn echter interessant. De variatie stoort dan ook zeker niet op dit album.

Eén van de meest bijzondere momenten op Rise betreft een nummer dat niet van eigen hand is. Johnny Depp laat zijn kunsten horen in The Hollywood Vampires’ versie van de Bowie-klassieker ‘Heroes’. Het ligt in de lijn van het origineel, maar heeft wel een touch van dit gezelschap in zich. Dat zorgt er ook voor dat het een geweldige versie is geworden. Overigens is ‘Heroes’ niet de enige cover op Rise. ‘People Who Died’, welke natuurlijk ook mooi is denkend aan de naam van deze band en het verhaal daar achter, en ‘You Can’t Wrap Your Arms Around A Memory’ zijn ook covers.

‘New Threat’ staat voor een totaal andere kant van The Hollywood Vampires. Hier laat de groep horen de Green Day-achtige punk ook te kunnen combineren met een Marilyn Manson-achtig gevoel. Aanstekelijk. ‘Mr. Spider’, welke ook lang van aard is, heeft iets weg van een mysterieuze ballad uit de tijd van Alice Cooper en Ozzy Osbourne grote hits hadden. Het psychedelische karakter van deze track, want de solo zou zo uit een track van Pink Floyd kunnen komen, zal ook weer een ander publiek aantrekken. Niet elke supergroep mondt uit in supermuziek. The Hollywood Vampires laten echter horen dat het bundelen van hun krachten juist wel succesvol uitpakt. Dat bewees de band enkele jaren geleden al, maar Rise onderstreept dat nogmaals. De hardrock wordt in de breedte van het genre op een intense wijze bespeeld.