The Lachy Doley Group – Make Or Break

Hij is een maestro op het gebied van de hammond, wee teen aardige noot te zingen en komt uit Australië. Dan kan het alleen maar om Lachy Doley gaan. Eerder dit jaar kwam deze bluesheld met zijn vijfde langspeler: Make Of Break. Een plaat waarop The Lachy Doley Group weet te verrassen.

Om gelijk met de deur in huis te vallen: de muziek van The Lachy Doley Group doet het zonder gitaar. Naast de toetsen is er ook een belangrijke rol weggelegd voor de basgitaar. Die klinkt soms alsof men wel met een gitarist speelt. Bij enkele nummers is er ook nog een mooie rol weggelegd voor de blazers. ‘The Greatest Blues’ laat dat alles goed horen. Daar durft de bas te soleren en laat The Lachy Doley Group horen dat een aanvulling van een trompet een geniale, energieke uitwerking kan hebben. Dan is er geen haan die kraait naar de gitaar.

De vijftig minuten aan muziek is verdeeld over een tiental nummers. Gemiddeld gezien zijn die allemaal van dezelfde lengte. ‘Cruel Cruel World’ werkt zo opzwepend dat The Lachy Doley Group daar de uitzonderling maakt om de grens van de vier minuten niet te passeren, terwijl men de titeltrack van de plaat aangrijpt om zelfs iets meer als zes minuten uit te trekken voor een nummer. Dan blijkt dat de bas ook nog een lekkere groove met zich mee kan brengen en dat Lachy Doley ook qua stemgeluid heel breekbaar kan klinken.

Make Or Break is een plaat die van het begin tot het eind de blues uitademt. Dat is een knappe verdienste van deze heren, want het genre wordt vaak geassocieerd met de gitaar. Met een ijzersterke toetsenist en bassist blijkt die niet nodig te zijn. Blues, maar dan met een frisse insteek.