The Oklahoma Kid – Solarray

Even voor de duidelijkheid: The Oklahoma Kid komt niet uit Oklahoma noch uit de Verenigde Staten. De groep is van Duitse origine. In dat land hebben ze al flink naam gemaakt in de wereld van de metalcore. De band heeft sinds 2012 een flinke dosis aan shows gespeeld en twee EP’s uitgebracht. Wat ontbreekt er? Juist, een langspeler. Die komt er nu, zeven jaar na hun oprichting, aan. Via Arising Empire komt de band met Solarray.

Terugkomend op de EP’s van The Oklahoma Kid verwijst Solarray  op meerdere momenten nog naar Doppelganger en Fortuneteller. De eerste wordt gehint via de track ‘Doppelgaenger’, welke met zijn zeven minuten en vier secondes ruimschoots de langste is van Solarray, een wat langdradige sferische outro heeft en de kracht van meerstemmigheid in de metalcore onderstreept. Echter, de toenmalige extended play bevatte geen track met die titel. Op Fortuneteller staat het nummer ‘Dreambender’. Op de aankomende langspeler is er ruimte voor ‘Dreambender II’, welke wat langzaam op gang komt. Op die manier zit er toch nog een rode draad in.

De metalcore van The Oklahoma Kid steekt goed in elkaar. Regelmatig doet de intensiteit, de sound en de balans tussen strakke ritmes en melodie denken aan hun landgenoten van Caliban. Daarnaast zijn de moderne invloeden – even los van het feit dat metalcore nog steeds een modern genre is – ook te bemerken. ‘Solar Ray’ – welke inderdaad los van elkaar geschreven wordt in tegenstelling tot de titel van de plaat –  laat dat goed horen. Dan lijkt bijvoorbeeld een band als Alazka ook van invloed op The Oklahoma Kid.

Ondanks dat er soms wat lange momenten van relatieve rust zijn te vinden op Solarray is de eerste langspeler van het Duitse The Oklahoma Kid een plaat die knalt. Vergeet de film, The Oklahoma Kid rocks!