Thoughtless – Imperfection

Thoughtless, een naam die je waarschijnlijk afgelopen jaren regelmatig hebt horen voorbijkomen. Destijds zijn ze begonnen in de 2015 en al snel waren ze te vinden op het podium. Zo hebben ze afgelopen jaren regelmatig opgetreden en is het een naam die je veel ziet verschijnen. Nu hebben ze in februari eindelijk hun EP Imperfection uitgebracht. Deze EP is opgenomen in Soundloge studio in Duitsland. Op Imperfection word je meegenomen naar een heavy/thrash wereldje. Maar de muziek is niet alleen dat, nee het is ook veel meer namelijk catchy en hier en daar een wat dromerige zanglijntje. Als je nog niet van hun hebt gehoord ga ze dan snel checken en support your locals!

Imperfection opent met ”Lost”. Een wat unieke opening die al snel overgaat in snelle thrash. Hierbij komt al vrij snel melodieuze stukken te kijken. De stem van de zangeres is zeker iets wat opvalt hierbij. Dit omdat ze niet een alledaagse zangstem heeft. De gitaristen zijn erg goed in elkaar ingespeeld en spelen samen interessante composities. Heel erg vloeiend gaat het nummer over in het tweede nummer op de plaat. Het nummer is afwisselend met hier en daar stukken waar alleen bas en drum te horen zijn. Dit zorgt ervoor dat er voldoende afwisseling in is. Wat tot nu toe opvalt is dat het album veel afwisseling heeft qua riffs. Elk instrument komt in de spotlights te staan op bepaalde momenten. De heavy zware riffs in combinatie met de stem van de zangeres zorgen voor iets krachtigs.

Bij de tweede helft komen we aan bij ”Freezing Blood”. Het gitaarwerk in de intro is erg mooi uitgewerkt en doen hier en daar wat denken aan deathmetal maar dan heel catchy. Als snel hoor je de hoge stem van de zangeres erbovenuit. Het solowerk van dit nummer is erg goed uitgepakt. Het scheurt er daadwerkelijk uit. Bij ”Rain” komen aan bij een wat trager nummer. Je hoort al vrij snel de emotie van het nummer in het instrumentale. De riffs passen er ontzettend goed bij. Even later wordt het akoestisch en heb je de kans om even goed de stem te horen van de zangeres onder een akoestische gitaar. Daarna gaat het weer verder in harde riffs. Na een poosje neemt het nummer een wat onverwachtse wending. De rustige stukken slaan over in een snelle drum waaronder zware gitaren komen. Het is een totaal andere wending maar het valt zeker in de smaak. Jammer genoeg komt het album na zes nummers aan het einde. Gelukkig schitteren ze nog even met het nummer ”Drown”. Wel hoor je riffs en structuren terug die op voorgaande nummers lijken.

Het is zeker een goed stukje werk van onze Nederlanders van Thoughtless. De muziek die ze maken betreft echt niet alleen thrash en heavy maar veel meer dan dat. Je zou ze dus echt te kort doen om ze alleen daaronder te plaatsen. De vocalen van de zangeres zijn voor de band zeker een pluspunt. Ze heeft een stem die erg zuiver is en goed onder de muziek past. Hier en daar klinkt de stem wel nog wat aan de lieve kant maar desondanks past het erg goed bij. Het is wel zo dat sommige nummers wel erg op elkaar gaan lijken. Gelukkig weten ze bijna altijd wel wat onverwachts in een nummer te stoppen zodat het weer unieker wordt. In ieder geval hebben onze Nederlanders een goed stukje muziek opgeleverd. Je hoort hier en daarin terug dat ze wat aan het experimenteren zijn geweest. Buiten dat om is het album kwaliteit erg goed. Op het begin leken de vocalen vergeleken met de instrumenten wel iets zachter maar al vrij snel viel dat niet meer op. Imperfection is een album waarmee ze goed voor de dag komen. En vergeet ze niet live te checken want dan zetten ze een hele energievolle show neer.

Latest posts by Nikky v.d.B. (see all)