Tio Gringo – This Functional Family

Natuurlijk is de Brabantse formatie Tio Gringo onlosmakend verbonden met Dokter Worst, welke voor misschien wel het beste broodje worst ook nog eens de beste saus heeft ontwikkeld, nondeju wat lekker. Maar ook zonder die hete saus is Tio Gringo een begrip op zich. Dat blijkt ook op de nieuwe release. This Functional Family wordt gedistribueerd door WTF Records en Sonic Rendezvous.

Deze nieuwe release van Tio Gringo verschijnt als 10”. En voor hen die geen platenspeler machtig zijn, hebben de heren er ook een cd-versie bij gedaan. Hoogstwaarschijnlijk is deze release al out of stock op het moment van schrijven, want deze band heeft er maar vijfhonderd van laten maken. En ja, hen die hem niet in bezit hebben moeten getreurd zijn.

Dus voor die zielige hoopjes mens zonder This Functional Family even een beeld: Tio Gringo haalt de Zuidelijke Satten persoonlijk naar de koning van de Nederlandse Zuidelijke Staten: Brabant. Die attitude komt direct in opener ‘Long Wat To The Grave’ duidelijk naar voren. De middelvinger naar alles en iedereen om hen heen, zet de muziek alleen nog maar meer kracht bij. Daarbij is de rol van de contrabas opzwepend, terwijl de gitarist van dienst melodieën speelt alsof hij geboren en getogen is in het Amerikaanse land.

Op This Functional Family staan in het totaal zeven nummers. De kracht van Tio Gringo is dat ze alles kort houden. Daarom duurt deze release ook nog geen twintig minuten en is ‘Highway Maintenance’ met zijn drie minuten en vierentwintig minuten veruit de langste track op This Functional Family. ‘Why Me’ is de andere track die de grens van de drie minuten passeert. Daarin laat Tio Gringo horen ook op een rustiger tempo het vuur goed aangewakkerd te houden.

Het is heel simpel. Hijs jezelf in een tuinbroek, zet een hoed op je hoofd en ga onderuitgezakt in de brandende zon met een flinke pot bier genieten met This Functional Family van Tio Gringo. Het Amerikaanse gevoel is zelden zo Brabants geweest. Hurry up and buy!