Torche – Admission

Er zijn bands waarbij men uitkijkt naar de nieuwe plaat. Torche is zo’n band. Hun vierde langspeler, Restarter, kwam uit in 2015 en bevestigde de status van deze groep. Inmiddels is men vier jaar verder, is er wat met de poppetjes geschoven en is de nieuwe langspeler daar. Admission komt net als zijn voorganger uit via Relapse Records.

Torche staat bekend om hun combinatie van stoner, rock en metal. Die drie-eenheid wordt op Admission ook weer vol trots getoond. Het korte, furieuze ‘From Here’, welke nog geen twee minuten duurt, blaast de luisteraar gelijk omver. Torche acteert daar op hoge snelheid met de metal stevig in de handen. ‘Times Missing’, welke met zijn iets meer dan vijf minuten één van de langere tracks op deze release is, danst duidelijk de hoek van de stoner in. De dragende riff van dat nummer zal de luisteraar op een tevreden manier laten mee bewegen met zijn hoofd.

Hetgeen dat Torche onderscheidt van de vele bands die ook trachten hun muziek op deze manier in te richten, is dat dit viertal weet hoe ze balans moeten brengen in het geheel. De verschillende ingrediënten worden helemaal niet evenredig verdeeld. Torche kan juist in één nummer meer metal toevoegen, terwijl een andere track meer rockt. ‘Admission’ opent dan ook als een catchy rockband die ook in de hitlijsten goed zichtbaar is, terwijl ‘Inferno’ zelfs die diepe, donkere krochten van de doom nog een bezoek lijkt te brengen. Zwaarder kan het haast niet. Dan blijkt Torche ineens een log monster dat onheilspellend nadert in plaats van die frisse rockband.

Admission. Er zijn van die platen daar moeten gewoon niet te veel woorden aan vuil worden gemaakt. Deze moet gewoon geluisterd worden, en niet eenmaal. Torche mag dan intern een beetje veranderd zijn, dit nieuwe hoofdstuk is wederom simpelweg als ‘geniaal’ te bestempelen.

Latest posts by Ralf W. (see all)