Triste Terre – Grand Œuvre

Het gebeurt tegenwoordig vaker: bands die vanuit één multi-instrumentalist hun gedachtegang op muziek zetten. Dat geldt min of meer voor het Franse Triste Terre ook. De band wordt geleid door Naäl, die voor de verschillende instrumenten verantwoordelijk is. Alleen A.Varenne speelt de contrabas in het geheel als echt bandlid. Via Les Acteurs de l’Ombre Productions komt de band met zijn eerste langspeler: Grand Œuvre.

Op deze plaat zijn de twee kompanen nog vergezeld door een derde persoon. De drums zijn namelijk ingespeeld door Lohengrin, die op zijn beurt weer gekend kan worden van The Negation. Daar heeft Triste Terre goed aan gedaan, want zijn drumwerk steekt puik in orde. Hij beheerst de vele facetten van de black metal. Hierdoor komt de ijzige scream goed tot zijn recht. Opener ‘Œuvre Au Noir’ is daar gelijk een goed voorbeeld van. In meer dan twaalf minuten laat Triste Terre horen dat hun black metal uiterst secuur is opgebouwd en dat het onheilspellende karakter zegeviert. Misschien hadden sommige passages net iets korter gekund, maar anderzijds onderstrepen die ook het slepende karakter van de muziek.

Op Grand Œuvre  staan in het totaal zes nummers. Dat de speelduur van de gehele plaat ruim meer dan een uur is, komt doordat de tracks allemaal lang van aard zijn. ‘Grand Architecte’ is met zijn net geen negen minuten de kortste van Grand Œuvre. Daarbij moet ook worden gezegd dat de black metal van Triste Terre niet voor beginnelingen is. ‘Corps Glorieux’ is daar het bewijs van. De hakkende drums en de snerpende gitaren zullen voor de meeste nog wel te verteren zijn, maar overstuurde schreeuwen zullen de onbekenden van het genre ongetwijfeld nachtmerries bezorgen.

Wie de plaat ziet, wie de plaat hoort en wie hem dan vervolgens volledig ervaart, weet dat Triste Terre geen schijf maakt om de wereld van een rooskleurige kant te zien. De somberheid, angstaanjagendheid en het onheilspellende heeft deze Franse band op een mooie wijze vastgelegd. Donkere kunst.