TURBOCHARGED – Above Lords, Below Earth

Voor vandaag een mengelmoes van death/thrash en punk met een zeer duidelijk boodschap. Namelijk alles wat met christendom te maken heeft kapot maken. Ze hebben titels als ”AntiXtian”, “Area 666”, “Militant” and “Apocalyptic”. Je weet als je dit opzet je dat het vieze riffs heet en ze het hele christendom kapot zingen. Natuurlijk is het voor sommige metalheads nogal een streven om het geloof kapot te maken. Met de muziek van Turbocharged geven ze op een vermakelijke manier hun mening over het geloof weer. Ze weten maar liefst 12 nummers binnen 35 minuten erdoorheen te raggen. Dus verwacht vooral snelle, harde en grove muziek op Above Lords, Below Earth.

”The Crawling Path of Worms” is natuurlijk een snoeiharde death punk nummer en dat wordt direct naar je gezicht gegooid. Er zit ook daadwerkelijk veel variatie in, het is niet alleen snoeihard maar ook afwisseling in tempo’s en ritmes. Die natuurlijk mooi worden afgewisseld met scheurende solo’s. Bij het tweede nummer komen we meer bij de deathmetal riffs aan. Het derde nummer begint met een iets rustiger tempo vergeleken met de rest. Het heeft een typische punk ritme maar dan lekker gemixt met lage gitaren. De lyrics is uiteraard lekker grof. ”Doomsday Hammer” is een nummer wat gewoon weg de sfeer opwekt dat je vrolijk mee wilt gaan zingen. De tekst en de ritmes zijn ook echt zo vrolijk. De onverwachte bas break van amper 4 seconde was er opvallend in nummer vijf. Gelukkig verschijnt die later wat langer terug. ”Thirteen Burials” is een lekker opvallend nummer.

Het album gaat meteen weer snoeihard door met hun opvallende muziek. Naar mate je het album langer luistert, hoe meer nummers er tussen zitten die je mee kan gaan zingen. De unieke sfeer die ze hebben gaat door en komt nog meer naar voren bij het zevende en achtste nummer. De snoeiharde brute gitaren stukken worden regelmatig afgewisseld met typische punk drums waarover catchy solo’s worden gespeeld. Nummer negen op de plaat is snoeihard en flink op tempo. Op de momenten waarop je het niet verwacht komen er interessante tempo wisselingen tevoorschijn waardoor het een stuk spannender is om te luisteren. Het is erg fijn om te horen dat de bas overal erg goed naar voren komt. Zo ook op het nummer ”Black Tornado”. Het één na laatste nummer is lekker zwaar en komt echt op je af. Tot slot eindigt het album met ”Unholy Deathpunk” waarin we nog één keer die heerlijke punk sfeer ervaren.

Turbocharged is voor bijna iedereen een band dat goed in de smaak zou vallen. Wel met uitzondering van de gelovige onder ons. Above Lords, Below Earth heeft een flinke dosis punk/death met hier en thrash erin. Het is heerlijk grof om zo te zeggen. Dit omdat de teksten gewoon een inhoud hebben die niet iedereen over straat zou gaan schreeuwen. Overigens wat een sterk punt is van hun is de afwisselingen in de vocalen. Dit omdat de vocalen zeker niet op één lijn zitten maar afwisselen. Van lage grunts tot aan geschreeuw het heeft het allemaal. Natuurlijk is het album ook erg makkelijk om mee te zingen omdat het echt blijft hangen in je hoofd. Toch voor een Zweedse band uit drie man hebben ze zeker weer een succesvolle plaat weten te maken. Het album wordt uitgebracht door GFJ productions. GFJ staat voor Go Fuck Yourself, perfect label voor hun dus.