Uzeda – Quocumque Jeceris Stabit

Het was lang stil rond de band Uzeda. De van Sicilië afkomstige underground rockers brachten hun laatste studioplaat in 2006 uit. Inmiddels is die stilte verbroken. Via Temporary Residence Limited heeft Uzeda, waarvan alle vier de leden ook bij de oprichting in 1987 aanwezig waren, de langspeler Quocumque Jeceris Stabit in petto.

De drumroffel waarmee ‘Soap’ start, zegt genoeg. De energie spat er gelijk vanaf. De vocalen van Giovanna Cacciola rocken nog steeds. Muzikaal weet de band ook te rocken. Dat wilt zeggen dat de bas lekker ronkt, zoals in ‘Speaker’s Corner’ goed blijkt, en de drums lekker hakkend te werk gaan. Het is alsof de postpunk, de grunge en rock samen lijken te komen. ‘Speaker’s Corner’ laat naast die fenomenaal funderende baslijn ook horen dat de groep uiterst energiek een nummer vanuit tamelijke rust kan opbouwen. Het is alsof Blondie in een jamsessie met Nirvana is gestapt.

Het nadeel van Quocumque Jeceris Stabit is dat de schijf maar acht tracks telt. De speelduur is daardoor ook niet bijster lang. Anderzijds kan het ook worden bekeken met een andere bril op: Uzeda weet acht nummers te overtuigen met hun rafelige underground rock waarbij ze geen concessies doen aan commerciële belangen of poppy invloeden. ‘Red’ laat overigens horen dat Cacciola ook nog liefelijk kan zingen. Het is dan alsof Bjork, zonder rare hoge uithalen, zittend op de grond met een paar muzikanten dicht bij zich zacht muziek aan het maken is. Het gevoel rijst dat men elk moment kan gaan opstaan. Na zo’n drie minuten lijkt dat ook te gebeuren. Die energie heeft Steve Albini, want dat is de man achter de knoppen, uiterst sterk vastgelegd.

Het is een unieke rockband die gewoon zijn eigen pad volgt. Uzeda heeft met Quocumque Jeceris Stabit  een rockplaat gemaakt die de sferen van eind jaren ’80 en begin jaren ’90 laat herleven. No-nonsense rock om lekker overal tegenaan te schoppen.