Vanish – Altered Insanity EP

De Duitse band Vanish, niet te verwarren met het wasmiddel met dezelfde naam, bestaat twintig jaar en dat mag gevierd worden. De band, die niet bijster veel uitbrengt, presenteert daarom de luisteraar een bijzondere EP. Via Fastball Music komt Vanish namelijk met Altered Insanity.

Deze schijf, welke de langspeler The Insanity Abstract uit 2017 opvolgt, telt vijf tracks. Eén daarvan, ‘The Grand Design’, telt als bonustrack. Vier van de vijf tracks worden gesierd door de komst van gastvocalisten. In opener ‘The Pale King’ komt de Poolse Alicja Mroczka meezingen. De power metal van Vanish klinkt hier zo krachtig als het in dit genre hoort.

‘We Become What We Are’ is een groteske pianoballade waarin Vanish gezelschap krijgt van niemand minder dan Tim ‘Ripper’ Owens. Toch is het niet alleen zijn komst, waardoor dit nummer echt vlamt. Natuurlijk is het een aanwinst, maar de constructie van de song, waarbij er ruimte is voor een korte wat stevigere bridge waar de electrische gitaar ook nog even de spotlight naar zich toe trekt, is een geniale zet.

‘Disbelief’ valt op doordat er staat dat deze track met Ben Galster is. Dat lijkt leuk, maar hij staat ook gewoon vermeld in de line-up van deze band. Hetgeen wat hier anders is, is dat hij eigenlijk de gitarist van Vanish is, maar in dit nummer ook de brute vocalen voor zijn rekening neemt. Hierdoor staat een mooi samenspel met Bastian Rose, welke de zanger Vanish is.

De enige track waarin geen gastvocalist opduikt, is ook het enige nummer dat niet van de hand van Vanish is. ‘Heaven And Hell’ geldt als een mooie ode aan de Dio-periode van Black Sabbath. Daarna is het Ralf Scheepers, bekend van zijn tijd in Gamma Ray en nu in Primal Fear, die het groteske ‘The Grand Design’, welke met meer dan zeven minuten de langste track van deze release is, komt voorzien van extra stemgeluid.

Als een band een jubileum op deze wijze viert, valt dat alleen maar aan te moedigen. De gevarieerde gastvocalisten zorgen voor mooie aanvullingen, terwijl het Vanish toch echt zelf is die de show steelt op Altered Insanity EP.