VELNIAS – Scion Of Aether

Ondanks het lekkere zonnige weer zitten de meeste binnen, maar voor de mensen die binnen zitten en zich ook willen vermaken met een duister potje metal kunnen helemaal hun weg vinden met de nieuwe plaat van Velnias. Je kan deze band het beste omschrijven als Blackened doom/folk metal. Deze combinatie zorgt uiteraard voor een uniek sfeer waarin je meegezogen wordt. Scion of Aether bestaat uit zes nummer die toch wel bijna een uur aan meeslepende muziek vormen. Dit stukje muziek komt morgen uit via Eisenwald. Velnias weet al 14 jaar gevarieerde muziek te maken en ook hier weten ze weer een overwinning te vieren. Voor liefhebbers die even in de muziek willen opgaan en de rest even niet willen meekrijgen is dit een heerlijk stukje blackened folk.

Dat het een mix van folk en black is valt direct op. Doom hoor je ook een beetje erin terug maar tot nu toe is het vooral de spanning die opgewekt wordt die zorgt voor de sfeer. Het echte werk begin na een paar minuten en dan komt alles samen. De spanning wordt geleidelijk opgebouwd maar dit houd je wel bij de les. De muziek is vrij makkelijk te verteren en zorgt zelfs voor rust en ontspanning. Na een nummer van ruim 11 minuten bouwt het derde nummer ”Aurora Rune” rustig op. De harmonie tussen de drie muzikanten en hun instrumenten komen tot één geheel die erg meeslepend is. Je hoort hier en daar wel wat effecten eroverheen maar dit maakt het krachtiger. De vocalen hadden misschien net wat harder gemogen want ze weten soms echt te vergaan in de muziek. Maar dit heeft ook echt wel iets.

Voordat je het eigenlijk door hebt kom je al aan bij de andere helft van Scion of Aether. Je wordt zo erg in de sfeer meegetrokken dat je tijdbesef weg is. ”Confluence of Entropic Umbra” is een kort nummer dat zorgt voor kalmte voor de storm als het ware. Vrij snel daarna gaat het weer door in blackened folk. Tot nu toe is er niet heel veel doom in te vinden maar meer folk aspecten als het ware. En die folk aspecten zijn zeker niet vrolijke melodieën of harpen, blokfluiten ect. Maar eerder echte Scandinavische folk black metal aspecten. Net zoals voorgaande nummers gaat het allemaal vrij soepel. Het album knalt er echt doorheen. Maar van het laatste nummer ”Oblivion Horizon – Null Terminus” kunnen we extra lang genieten want het weet 15 minuten lang je boeiend te houden en je diep erin mee te trekken. De opbouw verloopt kalm en rustig. Er wordt wat spanning opgebouwd die uiteraard eruit knalt in wat stevigere blackened metal. De afbouw verloopt rustig en spannend, hier en daar denk je nog dat het gaat knallen maar echter gebeurt dat niet.

Als ik Scion of Aether in een paar woorden zou mogen omschrijven zou ik kiezen voor harmonieus, krachtig en sfeervol. Er is veel afwisseling en je wordt er echt in meegezogen. Het brengt ook ontspanning en rust met zich mee. Het is gewoon erg goed uitgewerkt en aan alles gedacht. Heel soms qua sfeer en opbouw moet ik een klein beetje denken aan Rotting Christ. Maar voor de rest is het op zijn eigen manier uniek. Van het ene moment zijn het rustige momenten die erin zitten en van het andere moment heb je wat stevigere blackened metal met een stem die in de muziek opgaat. Het is gevarieerd en krachtig. In mijn ogen een zeer goede vermakelijk plaat.