Verwoed – De Val

Verwoed is het geesteskind van Utrechtenaar Erik B. en ging tussen 2014 en 2015 door het leven als Woudloper. Sinds 2015 opereert de beste man dus onder de naam Verwoed en brengt hij met De Val zijn eerste langspeler uit, de opvolger van de Bodemloos EP die in 2016 het levenslicht zag.

Zelf ben ik niet bekend met de muziek van Woudloper noch met die van Verwoed. De bio laat me weten dat het muziek is die fans van Svartidauði, Leviathan, Misþyrming en MGLA zeker moet aanspreken. En nadat de laatste tonen van de openingstrack – die tevens de titeltrack is- kan ik enkel concluderen dat deze vergelijking helemaal klopt. Met name de dissonante tonen voeren de boventoon, hetgeen -in combinatie met de duistere grunt- zorgt voor een walm van ongemakkelijkheid en duisternis. Wel moet gezegd worden dat deze vorm van blackmetal niet voor iedereen is weggelegd. Ter illustratie; Svartidauði’s meest recente epos Revelations of the Red Sword, was een album waar ik niks mee kon.

Maar hoe komt het dan dat Verwoed wel kan boeien? Dat heeft alles te maken met de productie. Daar waar de muziek van Svartidauði of Misþyrming nogal wollig en druk klinkt, is de productie van Verwoed juist krachtig en open. De gelaagdheid in het riffwerk is dusdanig goed gemixt, dat alle melodielijnen goed van elkaar te onderscheiden zijn en ze tezamen toch één geheel vormen.

Verwoed weet ook te variëren in de nummers. De Val en De Kwelling van het Bestaan zijn vooral snel en agressief, maar naar mate het album vordert worden de nummers steeds (mee)slepender van karakter. Na Vergif en Het Bedriegende Oog ben je als luisteraar dusdanig meegezogen in de duisternis, dat de laatste track genaamd Verder van het Licht een prima titelkeuze is. Dit nummer dat mede door de cleane zang wat wegheeft van het laatste Emperor werk Prometheus, laat de luisteraar na iets meer dan 32 minuten in vergetelheid achter.

Latest posts by Mike v.G. (see all)