Vitriol – To Bathe From The Throat Of Cowards

Death metal is het genre dat de angst en het meedogenloos handelen heeft omarmt. Dat kan niemand ontkennen. Wie dat nog niet heeft beseft, wilt het Amerikaanse Vitriol dat graag nog even duidelijk maken. Na een EP is Century Media overtuigd geraakt van deze band, waardoor nu hun eerste langspeler, To Bathe From The Throat Of Cowards, via die platenmaatschappij uit gaat komen.

Het is net iets minder dan drie kwartier dat de plaat duurt. Beeld het in dat een grote, goed gespierde, bloeddorstige man je keel vastpakt en daarbij je ook nog een paar centimeter omhoog trekt, terwijl hij je tegen de muur houdt. Geen kant kun je op. Je voeten raken net de grond niet meer. Je hebt geen keuze, dit moet ondergaan worden. Misschien omschrijft dat ook hoe meedogenloos deze death metal machine, waarbij de überstrakke drums van Scott Walker een verademing zijn, te werk gaat. In ‘The Parting Of A Neck’ wordt de greep geplaatst en pas nadat ‘Pain Will Define Their Death’ klaar is, wordt er losgelaten. Ondertussen is het devies headbangen op standje whiplash.

Overigens is de afsluiter van deze plaat de titeltrack van de in 2017 verschenen EP. Daar stond dat nummer ook op. Dat geldt overigens ook voor ‘Victim’ en ‘Violence, A Worthy Truth’. Die drie tracks vormde de complete tracklist van de toenmalige release. Nu staan daar nog zeven nummers. Hoogstaand gitaarspel (‘The Rope Calls Your Brother’), diepe grunts en meedogenloos strakke ritmes zorgen voor een masterclass death metal.

Wie van death metal houdt, moet tegen een stootje kunnen. Deze machine walst als een brute tientonner over alles en iedereen heen die op zijn pad komt. Het moordende tempo is de leidraad, de bloeddorstigheid de energie. Vitriol heeft een mooie toekomst voor zich.