Vonnis – Bikini Season

Als de band Vonnis heet, uit België komt, de cover bij nader inzien vrij bizarre details bevat en de plaat de naam Bikini Season krijgt, dan moet men niet gek op staan kijken als de potentiële luisteraar geen flauw benul heeft van waar het heen moet gaan. Misschien is het daarom maar goed als deze plaat wordt benaderd middels een open mind. Bikini Season verschijnt via Hypertension Records.

Waar de voortekenen al aangeven dat dit geen standaard plaat is, geven de eerste noten ook aan dat Vonnis alles behalve een dertien-in-een-dozijn album heeft gemaakt. Zware aanslagen die uitgerekt zijn en vocalen die openlijk flirten met de black metal. Oh, en dat genre komt aan het eind van opener ‘Into The Hive’ ook ineens prominent op de voorgrond getreden. Een wending die misschien even verrassend is als elk ander feit rondom deze band. Er zullen mensen zijn die al afgehaakt zijn. Zij die de uitdaging aan durven, zullen al snel bemerken dat Vonnis die black metal inderdaad nog door zijn aderen heeft stromen. ‘REPEAT__DELETE’ steekt dan niet onder stoelen of banken. Er moet wel gezegd worden dat de hardcore ook niet ver weg lijkt.

Bikini Season is rauw. Dat wordt ook onderstreept in de titeltrack. In minder dan twee minuten razen deze Belgen door het landschap waar de black metal heerst, maar waar chaos op de loer ligt. Vakkundig strooit men met ijzersterke riffs en een overstuurde bas. Op adem komen? Vonnis doet daar niet aan. ‘Inside’ gaat gewoon op een haast onpasselijke manier door. ‘Noisedown’ is ook leuk. Het is een bonustrack, maar staat als zesde op de tracklist. Ietwat ongewoon, maar men kijkt er niet meer van op bij deze energieke collectief.

Vonnis komt op de langspeler Bikini Season over als die onaangepaste gast op  het feestje waar die eigenlijk niet voor uitgenodigd was, maar die toch de show weet te stelen middels zijn afwijkende gedrag.

Latest posts by Ralf W. (see all)