Wet Dreams – Wet Dreams

Wat moet je doen met nummers die je eigenlijk niet bij je band vindt passen? Die vraag moet Death By Unga Bunga frontman Sebastian Ulstad Olsen zichzelf hebben gesteld voordat hij met enkele kompanen tot zijn natte droom kwam: Wet Dreams. Via Black Pop Records komt dat gezelschap met hun eerste langspeler. Die heet simpelweg Wet Dreams.

Het zijn tien nummers in slechts vijfentwintig minuten en een beetje. Daarmee is ook gelijk de kracht aangehaald van Wet Dreams. Geen moment is het langdradig en geen moment hoeft de luisteraar zich te vervelen. Opener ‘Band Aid’ heeft veel invloeden van de punk in zich, terwijl ‘Her’ klinkt alsof een overstuurde sessie van Oasis uitmondde in het spelen van Nirvana-achtige muziek. Overigens is de gitaarsolo in dat laatste nummer veel te goed voor die genoemde bands.

De garagerock van Wet Dreams bruist van de energie. Dat komt niet alleen door het hoge tempo, maar vooral door de tempowisselingen. In ‘Depression’, waar de mensheid juist verre van depressief van raakt, laat Wet Dreams de energie juist bruisen door eerst vol gas te geven, dan even wat gas terug te nemen, om vervolgens weer alle registers open te gooien. Daarentegen staat ook dat een intens, haast romantisch moment als ‘Roliglata’ ervoor zorgt dat de luisteraar weg zwijmelt bij gedachtes aan een langs een weg lopende Lou Reed. Zo’n moment zorgt ook voor balans op de plaat. Dan blijkt ook dat Wet Dreams ook op een ingetogen wijze kan boeien. Afsluiter ‘I Told You/Drugs’ geeft de luisteraar de neiging om de luistersessie te eindigen als een sfeervol optreden van The Who of Nirvana: een totale destructieve extase. Puur uit energie. Puur uit genot.

Het zijn maar vijfentwintig minuten, maar wat zijn die minuten intens. Wet Dreams laat horen dat de garagerock nog immer een bron van energie is. Laat dit soort vooral niet uitsterven om de hele energiekwestie te kunnen redden. Wie hier geen energie van krijgt, moet bij zichzelf te raden gaan.