Willow Mae – Song Of Songs

Het is de jongste telg van een muzikale familie met acht kinderen: Willemijn van Helden. Onder haar artiestennaam Willow Mae heeft ze zich gestort op de liefde voor muziek. Liefde is echter ook de rode draad op haar debuutplaat. Die release is geheel in eigen beheer uitgekomen en heet Song Of Songs.

De schijf bevat twaalf nummers. De veelzijdigheid is troef op Song Of Songs. Dat is iets wat overeen komt met liefde. Die emotie heeft ook vele kanten. Opener ‘Song Of Songs’ geeft een mooie, gevoelige kant bloot die hier en daar hint naar de folk, terwijl ‘Dancer’ de meer opzwepende kant van de liefde bespeelt. Daar blijkt dat Willow Mae vol passie ook de liefde op een vurige manier ten gehore kan brengen. De sterke solo past dan ook goed in het geheel. Daarentegen staat ook dat de breekbare kant van de liefde aan bod komt. ‘Apples From Tirza’ is daar een goed voorbeeld van. Doordat Willow Mae gezegend is met een stem die veelzijdig is, maar toch ook herkenbaar blijft, zijn de wisselingen qua sfeer verre van storend. De rode draad wordt vastgehouden.

De tracks op Song Of Songs duren allemaal tussen de drie en vijf minuten. Willow Mae kan dan ook niet worden beticht van het vakkundig afraffelen of oprekken van nummers. Dat zorgt er ook voor dat de nummers lekker wegluisteren. ‘Spring Dew In Fall’ laat dat goed horen. Begeleid in eerste instantie door de gitaar en later door meer instrumenten weet Willow Mae juist met haar stem de luisteraar aan zich te boeien. De woorden komen aan, de klanken ontspannen. De opbouw is daar erg goed verzorgd.

Wie van mooie liedjes houdt met een toegankelijk karakter en ook van veel afwisseling daarin, zit bij de Nederlandse zangeres Willow Mae met haar begeleidende band goed. De twaalf songs op Song Of Songs laten de luisteraar op veel manieren de liefde beleven.