Witherfall – Vintage EP

De Amerikaanse band Witherfall heeft ter gelegenheid van hun akoestische shows in het voorprogramma van Sonata Arctica een plaat opgenomen die deze akoestische lijn doorzet. De van origine metalband brengt de schijf met de naam Vintage uit via Century Media, waar ook hun vorige langspeler is uitgekomen.

Witherfall, waar Iced Earths Jake Dreyer en Sanctuary’s Joseph Michael elkaars krachten hebben gebundeld, heeft op deze schijf acht tracks voor de luisteraar in petto. Het drieluik dat deze schijf de naam geeft, staat direct aan het begin. In het derde deel daarvan, ‘Vintage Medley – Vintage Pt.II’, schittert Jake Dreyer ook op de akoestische gitaar. Dan blijkt dit geen barrière te zijn om een imponerende solo uit de mouw te schudden.

Waar het drieluik van ‘Vintage Medley’ akoestisch is, is ‘A Tale That Wasn’t Right’ gewoon electrisch. En ja, het gaat hier om de track die bekend is van Helloween. Witherfall laat horen dat zij ook raad weet met dat nummer. Overigens is de andere cover die op de Vintage EP staat nog indrukwekkender. ‘I Won’t Back Down’. Tom Petty zal met een tevreden lach hier naar kunnen kijken van waar zijn ziel ook moge rusten. Dat de EP Vintage daarna eindigt met de niet-akoestische versie van ‘Vintage’, in de volle lengte en met een prachtige opbouw, zorgt ervoor dat de cirkel rond is.

Het zijn slechts acht tracks maar de metalheads annex dark rockers van Witherfall laten horen dat zij voor veel manier van muziek maken in zijn. Zowel akoestisch als electrisch en zowel met eigen werk als met dat van anderen weet Witherfall de luisteraar op een aangename en gevarieerde manier te boeien. Muzikanten pur sang.

Latest posts by Ralf W. (see all)