Your Highness – Your Highness

Het is een van de redenen waarom het goed zou zijn dat de Belgische regio Antwerpen bij Nederland zou horen: Your Highness. Wie wilt er nu niet kunnen zeggen dat ze uit hetzelfde land komen als zo’n band? Daarom. Anyways, feit is dat de strijd om Antwerpen al jaren is opgegeven en dat Your Highness onverminderd doordendert. Via Hoogheid Records komt de band met een plaat die simpelweg Your Highness heet.

Eigenlijk is dat wel opvallend. Vaak is een eerste plaat degene die de naam van de band draagt. Bij Your Highness niet, zoals bij Your Highness zoveel niet is zoals men gewend is. De heren kwamen in 2011 met Cults ’n Cunts, om vier jaar later met City In Ruins te komen. En nu is men weer vier jaar verder.

Op deze derde langspeler van deze Belgen staan acht nummers. Toch rijkt de speelduur van Your Highness  tot boven de vijftig minuten. Oké, dat komt vooral door afsluiter ‘Kin’s Blood’. Daarover later meer. De schijf begint namelijk met ‘Devil’s Delight’. De combinatie van sludge, hardcore en metal wordt nog steeds op geheel eigen wijze uitgevoerd. Dat maakt dat de band zijn eigen identiteit behoudt. Denk aan Neurosis en Mastodon, in vroegere dagen, die samen een nummer uit het begin van de carrière van Baroness aan het spelen zijn. ‘The Flood’ is daarbij ook nog gezegend met een indrukwekkend gitaarspel in het middenstuk, alsof een uitstapje richting het Wilde Westen de normaalste gang van zaken is. Toch gebeurt dat bij Your Highness vaker. Check daarvoor het begin van de single ‘Born Anew’ maar eens.

Vergeet niet dat Your Highness vooral toch echt heel zwaar, opzwepend en hard is. Daarom is het sowieso verstandig om bij het draaien van Your Highness de grenzen van het toelaatbare volume voor de oren (en de buren) op te zoeken. Dan komt de energie door de wisselingen in tempo en contrast nog beter over. Wie dan aankomt bij de afsluiter van de schijf, het al eerder genoemde ‘Kin’s Blood’, zal erkennen dat, hoe verdomd goed de overige tracks ook zijn, dit toch wel het magnum opus van Your Highness is. Veertien minuten en veertien secondes – het is dat het Belgen zijn, anders was er een link met Johan Cruijff gelegd – is pas een lengte. De rauwe strot van Ben Baert is hier leidend, waarbij hij ook echt wel even naar de achtergrond durft te schuiven. Ook hier zijn de overgangen, die niet alleen overgangen van contrast in muziek maar ook in sfeer zijn, op een geweldige manier in de muziek gelegd. Your Highness speelt met de energie van de luisteraar.

België heeft de perfecte biertjes en een handvol bands waarop de Nederlands jaloers zijn. Your Highness is zo’n band. Dat wist men al – en voor hen die dat nog niet wisten; dan weet je dat nu. Your Highness verplettert, vermorzelt en trapt alles plat wat in de buurt komt, maar is bovenal een geniale, meeslepende plaat waar de buren ook mee van mogen genieten.