Thron (DE)
1 week 6 dagen geleden
Dead End (NL)
2 weken 10 uur geleden
Asbest (CH)
2 weken 11 uur geleden

Het was een van de redenen dat metalheads snel aan het jaar 2018 wilden beginnen: de nieuwe plaat van Machine Head. Die band, welke absoluut geen introductie meer nodig heeft, wist met Bloodstone & Diamonds niet iedereen direct te overtuigen. Live bleef de band rondom Rob Flynn nog steeds de absolute top. Via Nuclear Blast komt Machine Head met Catharsis.
Wie de details van de plaat bekijkt, weet dat hij waar voor zijn geld krijgt. Vijftien tracks gebruiken de maximale speelduur van een CD. Als de luxere-uitgave wordt bemachtigd, zit er ook nog een DVD bij waarop een kwalitatief hoogstaande liveshow van Machine Head staat. Alle hits van Burn My Eyes tot aan Bloodstone & Diamonds passeren daar de revue. Veel goeds dus.
Catharsis zelf zal de fans ook erg tevreden stellen. Opener ‘Volatile’ geeft de luisteraar geen kans om even in te komen. Machine Head gooit er gelijk de beuk in. Alle zintuigen staan op scherp, want Machine Head steekt duidelijk goed in zijn vel. ‘Catharsis’, welke online al veel bekijks had middels de imposante video, laat vervolgens horen dat Machine Head ook een band die is onderhevig is aan evolutie. De cleane refreinen worden ditmaal goed geabsorbeerd, waardoor het nummer ook direct blijft hangen. Hier laat Machine Head zien waarom de band al zolang aan de top van de metal staat.
‘Kaleidoscope’ is een voorbeeld van Machine Head die wel trouw blijft aan zijn roots, maar toch weet te evolueren. De track had ook uit de sessies voor The More Things Change kunnen komen, terwijl het begin neigt naar Supercharger. De groove zal ook live de mensen in beweging brengen. ‘Bastards’ laat horen dat Machine Head na al die jaren ook met de rust en gevoelige momenten kan omgaan. Machine Head zal hier mensen mee weten te raken. De woede wordt opgebouwd, het nummer wordt opgebouwd. De ballade wordt furieus. Machine Head acteert hier groots. Twintig jaar geleden werd zo’n moment nog niet eens voor mogelijk gehouden.
‘Heavy Lies The Crown’ is een ander voorbeeld van waarom Machine Head goed bezig is. De lange nummers van Machine Head hebben in de begindagen veel fans extra opgeleverd, maar er zijn ook tijden geweest dat die lange nummers niet de volledige lengte echt boeiend waren. Dat blijkt weer verleden tijd. ‘Heavy Lies The Crown’ is een mooie show-off van waar Machine Head allemaal voor kan staan: van subtiel tot moordend snel. Hiermee wordt de metalhead echt ingepakt.
Er zijn bands die groot zijn, omdat ze groot worden gemaakt door de hype. Machine Head heeft daar altijd los van gestaan. Meer dan vijfentwintig jaar na het ontstaan, blijkt dat Machine Head leert van zijn fouten en zijn kwaliteiten sterker maakt. Wie dat durft, zichzelf op die manier tot grootse hoogtes laat stijgen, die is echt groot. Machine Head laat 2018 geweldig starten met Catharsis.

Adreswijziging

Let op: het adres van de redactie is veranderd. Check hiervoor 'contact', onderaan deze site.

Festerfest