Reviews

Overdrivers (FR)
9 uur 54 min geleden
Whispering Sons (BE)
12 uur 8 min geleden
Vinyl Floor (DK)
12 uur 27 min geleden
Acrid (NL)
14 uur 24 min geleden
Benighted (FR)
15 uur 27 min geleden
Threshold (UK)/ The Silent Wedding (GR)/ Maxxwell (CH)
16 uur 43 min geleden
Soulfly (USA)
20 uur 2 min geleden
Embers of Oblivion (NL) + Acrid (NL)
2 dagen 10 uur geleden
Paceshifters (NL)
6 dagen 7 uur geleden
Einherjer (NO)
6 dagen 7 uur geleden
Nirnaeth (FR)
6 dagen 8 uur geleden
The Sore Losers (BE)
1 week 13 uur geleden
Summer Storm (FR)
1 week 13 uur geleden
Kadavar (DE)
1 week 15 uur geleden
Delise (NL)
1 week 17 uur geleden
Moonshine Oversight (FR)
1 week 17 uur geleden
Thorium (BE)
1 week 18 uur geleden
Last Of Us (BE)
1 week 1 dag geleden
Møster! (NO)
1 week 3 dagen geleden
Drop Dead (FR)
1 week 3 dagen geleden
Enemy Of The Enemy (FR)
1 week 3 dagen geleden
Genus Ordinis Dei (IT)
1 week 3 dagen geleden
Ottone Pesante (IT)
1 week 3 dagen geleden
Gang (FR)
1 week 4 dagen geleden
Shining (NO)
1 week 5 dagen geleden
Minsk (USA)/ Zatokrev (CH)
1 week 6 dagen geleden
The Joy Formidable (UK)
1 week 6 dagen geleden
Thron (DE)
1 week 6 dagen geleden
Dead End (NL)
2 weken 10 uur geleden
Asbest (CH)
2 weken 11 uur geleden

Het collectief om Epica’s Mark Jansen onder de noemer MaYaN heeft in de loop der jaren meer vorm gekregen. Enerzijds door drukte van de leden, die allemaal hun sporen bij andere bands hebben verdiend, en anderzijds vanwege uitdagingen om begenadigde muzikanten hun kunnen in MaYaN toe te voegen. Na een uitgebreid schrijfwerk is men nu tot de opvolger van Antagonise uit 2014 gekomen. Dhyana komt net als zijn voorganger uit via Nuclear Blast.
De nieuwe plaat van MaYaN telt elf tracks en tien vaste muzikanten. Daarbij zijn de leden van het orkest en gastcelliste Elianne Anemaat nog niet opgenomen. Van die muzikanten zijn er drie verantwoordelijk voor de mannelijke vocalen, terwijl twee vrouwen ook hun vocale kunsten mogen vertonen. Hierdoor ontstaat een nog gelaagder spel als op de voorganger. Het uiterst rustige niemendalletje ‘Dhyana’ laat dat goed horen. Ondanks dat die track niet exemplarisch is waar MaYaN zich in het gros van de nummers op richt, laat het wel perfect het spel tussen de stemmen, hier van Marcela Bovio en Laura Macri, horen. Dat spel bij de mannelijke vocalen komt in ‘The Rhythm Of Freedom’,  welke de opener van Dhyana is, sterk naar voren. George Oosthoek, Mark Jansen en de immer fenomenale Henning Basse zetten zo de luisteraar in vuur en vlam. Tel daar ook bij op dat het nummer direct alles met zich meebrengt, en men snapt dat MaYaN direct vol gas gaat.
‘Tornado Of Thoughts – I Don’t Think Therefore I Am’, welke een mooie zinspeling op het gedachtegoed van René Descartes is, laat horen dat de basis van metal meer dan in orde is. De bombastische metal, waarbij naast de zware ritmes ook ruimte is voor de toetsen en het orkest, grijpt zelfs de progressieve metal aan om hoogstaande momenten te genereren, zonder dat het aan kracht verliest. Dat is iets wat ook in het alles omvattende ‘The Illusory Self’ terugkomt. Die track van meer dan negen minuten is misschien wel één van de meest indrukwekkende momenten op deze derde langspeler van MaYaN.
Wie niet in hokjes denkt, open staat voor zowel metal met mannelijke als vrouwelijke vocalen en een moment rust op zijn beurt niet schuwt en bovenal wie van groots componeerwerk houdt, zal Dhyana van MaYaN grijs gaan draaien. Het mag dan een groot collectief zijn, maar dan heb je ook een absolute dijk van een plaat. 

Adreswijziging

Let op: het adres van de redactie is veranderd. Check hiervoor 'contact', onderaan deze site. 

Festerfest

Like us on Facebook

Wij zoeken jou!

Wij zijn op zoek naar enthousiaste muziekliefhebbers om ons team te versterken. Mail ons voor verdere informatie.

  • Sign in with Twitter

Zoek

Doorzoek White Room Reviews advanced