Reviews

Epica (NL)
7 uur 9 min geleden
Hillsphere (NL)
1 dag 10 uur geleden
Florian Grey (DE)
1 dag 12 uur geleden
Bombino (NER)
1 dag 15 uur geleden
Sick n' Beautiful (IT)
1 dag 17 uur geleden
Chelsea Grin (USA)
2 dagen 5 uur geleden
Crossfire (FR)
2 dagen 12 uur geleden
Vox System (BE)
2 dagen 13 uur geleden
Vera Jonas (HUN)
2 dagen 14 uur geleden
Powerwolf (DE)
2 dagen 14 uur geleden
Lich King (USA)
5 dagen 4 uur geleden
Sahon (KOR)
1 week 7 uur geleden
DevilDriver (USA)
1 week 1 dag geleden
Hyrgal (FR)
1 week 1 dag geleden
Unkh (NL)
1 week 2 dagen geleden
Cold Snap (HRV)
1 week 4 dagen geleden
Dead Cross (USA)
2 weken 4 dagen geleden
The Night Flight Orchestra (SWE)
2 weken 4 dagen geleden
Madball (USA)
2 weken 4 dagen geleden
Immortal (NO)
2 weken 6 dagen geleden
Mother Bass (NL)
2 weken 6 dagen geleden
Otzeki (UK)
2 weken 6 dagen geleden
Paradise Lost (UK)
2 weken 6 dagen geleden
Cayne (IT)
2 weken 6 dagen geleden
Helge Iberg (NO)
2 weken 6 dagen geleden
Marduk (S)
3 weken 17 uur geleden
Street Dogs (USA)
3 weken 1 dag geleden
Khemmis (USA)
3 weken 4 dagen geleden
Bekken & Gjems (NO)
3 weken 4 dagen geleden
Kornstad + Kork (NO)
3 weken 4 dagen geleden

Mathijn den Duijf kan worden gekend als mede-grondlegger van Kytopia. De duizendpoot kan echter ook nog van duizend-en-één andere bezigheden worden herkend. Toch heeft de bezige bij van het muzikale land ook nog tijd gevonden om zijn eigen plaat te realiseren. Via Bastaard Platen komt Duijf, wat de artiestennaam van Mathijn den Duijf is, met simpelweg Duijf.
Op Duijf staan tien tracks die in iets minder dan veertig minuten worden gespeeld. En dat muziek een vorm van kunst is, blijkt eens te meer op Duijf. Nederlandstalige kleinkunst wordt opgesierd met een vleugje Italië. In ‘Orion’, waarin de scheve toren ook aan bod komt en er tevens een subtiele glansrol door Jasmijn Verhulst is weggelegd, worden die zuiderse sferen mooi duidelijk. Virtuele teksten en geniale improvisaties maken het geheel tot iets dat niet voorspelbaar is, iets dat soms ongrijpbaar is, en wat bovenal pakkend is.
Als er in ‘De Stad/De Werf’ a capella wordt begonnen, blijkt dat Duijf de spanning ook goed kan opbouwen. Het instrumentale stuk in het midden van het lied waarin ook de Italiaanse taal naar voren stapt, blijkt dat de vrijheid van de vele gastmuzikanten op Duijf hen goed doet. Het balans tussen kunst in de muziek en in de teksten is daarom goed gevonden. ‘Schilder’ bewijst dat Duijf zijn vocalen ook anders durft weg te leggen. En dat anders denken, het omdenken, is de kracht op Duijf, want vanaf de Boudewijn de Groot-achtige opener ‘Weet Je zeker/41’ tot aan de pianogeleide afsluiter ‘Jonathan/Oom Dries’, weet de plaat te boeien.
Er zijn er weinig zoals Duijf, die durven anders te denken en anders te doen. De liedjes op Duijf verstaan de kunst van het versmelten van cultuur, poëzie en geluid. Luister en ontdek, Duijf is meer dan een geniale gek met bijzondere liedjes. Duijf is een naam om in de wereld van kleinkunst en muziek rekening mee te houden. 

Adreswijziging

Let op: het adres van de redactie is veranderd. Check hiervoor 'contact', onderaan deze site. 

Like us on Facebook

Wij zoeken jou!

Wij zijn op zoek naar enthousiaste muziekliefhebbers om ons team te versterken. Mail ons voor verdere informatie.

  • Sign in with Twitter

Zoek

Doorzoek White Room Reviews advanced