Reviews

Crawl (SWE)
17 uur 3 min geleden
Doro (DE)
1 dag 17 uur geleden
Black Tusk (USA)
3 dagen 14 uur geleden
Misery Index (USA)/ Origin (USA)/ Broken Hope (USA)
3 dagen 19 uur geleden
Deadly Alliance (NL)
1 week 3 dagen geleden
Knut Reiersrud (NO)
1 week 3 dagen geleden
Ben Khan (UK)
1 week 3 dagen geleden
Unanimated (SWE)
1 week 3 dagen geleden
Moonspell (PT)
1 week 4 dagen geleden
Death (USA)
1 week 4 dagen geleden
Magical Hearts (DE)
1 week 4 dagen geleden
Daylight Silence (IT)
1 week 4 dagen geleden
Urban Steam (IT)
1 week 4 dagen geleden
TumbleTown (NL)
1 week 4 dagen geleden
Depths Of Kronos (NL)
1 week 4 dagen geleden
Chapter7 (NL)
1 week 4 dagen geleden
Ben Granfelt (FIN)
1 week 5 dagen geleden
Bob Katsionis (GR)
1 week 5 dagen geleden
Cyrcus Flyght (DE)
1 week 5 dagen geleden
Dead Cross (USA)
1 week 5 dagen geleden
Sathanas (USA)
1 week 5 dagen geleden
While She Sleeps (UK)
1 week 5 dagen geleden
Like A Storm (NZL)
1 week 5 dagen geleden
Epica (NL)
1 week 5 dagen geleden
Fields Of Troy (BE)
1 week 6 dagen geleden
Pavillon Rouge (FR)
1 week 6 dagen geleden
Patrick McCallion (UK)
1 week 6 dagen geleden
The Obnoxious (NL)
1 week 6 dagen geleden
Hillsphere (NL)
1 week 6 dagen geleden
Florian Grey (DE)
1 week 6 dagen geleden

De Noorse bluesgitarist en -zanger Knut Reiersrud geldt in de wijde omtrek als een belangrijke pionier voor het genre in de noordelijke landen. Eerder dit jaar kwam deze Noor met zijn band met een nieuwe studioplaat. Heat is wereldkundig geworden via Jazzland Recordings.
Wat direct opvalt aan Heat, is het slotakkoord. Normaliter geen goed nieuws als er direct met het eind begonnen wordt, maar dat gaat hier niet op. Het achtste nummer van Heat betreft ‘Cantata 147’. Het is heerlijk om een plaat te horen eindigen met een ruime minuut Bach. Dan laat een artiest ook zien dat hij bewust is van de roots van de muziek, buiten het genre om. Geniaal. Het is echter een voetnoot, bijna letterlijk, bij de rest van de plaat.
Opener ‘Sacred Maria’ laat op een heilige wijze Eric Clapton, J.J. Cale en Deep Purple bijeenkomen. De fijne stem in combinatie met zowel de gitaar als de piano zorgt ervoor dat de muziek van Knut Reiersrud fijn in het gehoor ligt. Het gebruik van het orgel zorgt ervoor dat de invloeden van Deep Purple te horen zijn. De laidback blues vindt in ‘This Was Meant To Be A Sad Song’ ook een hoogtepunt. De mooie solo, minutenlang, heeft iets droevigs à la Eric Clapton in zich, maar weet daardoor ook juist de zon te verwelkomen. Op deze manier wordt een treurige situatie mooi omgebogen. Dat is ook een kracht van Knut Reiersrud. De muziek mag dan droevige insteek hebben, het is niet voor niks de blues, maar zijn manier van spelen ontspant en geeft hoop. Het op het Iraanse folknummer ‘Chahar Pare’ geïnspireerde ‘Monstermaster’ is daar ook nog een goed voorbeeld van.
Met Heat laat Knut Reiersrud horen waarom hij een grootheid in het genre is. De bluesplaat van deze man kent louter hoogtepunten. Een heerlijke track voor in de zon met een biertje in de hand, kijkend naar de passerende vogels. Of boten.

Adreswijziging

Let op: het adres van de redactie is veranderd. Check hiervoor 'contact', onderaan deze site. 

Like us on Facebook

Wij zoeken jou!

Wij zijn op zoek naar enthousiaste muziekliefhebbers om ons team te versterken. Mail ons voor verdere informatie.

  • Sign in with Twitter

Zoek

Doorzoek White Room Reviews advanced