Thron (DE)
1 week 6 dagen geleden
Dead End (NL)
2 weken 10 uur geleden
Asbest (CH)
2 weken 11 uur geleden

Oké, er zijn mensen die stellig beweren dat grunge uit is en in de jaren ’90 al begraven is. Er gelukkig ook bands die vol tegen die stelling gaan, niet met woorden, maar met muziek. Het Nederlandse drietal Paceshifters hoort daarbij. De langspeler Waiting To Derail rockt de speakers uit en live bruist de energie zelfs tot buiten de voegen van de venues. Om dat te vieren komt Paceshifters met Live In Concert ’17. Voor wie het niet begrijpt, dit is een liveregistratie van Paceshifters die ook nog eens verdeeld over twee schijven (vinyl of CD) is.
Gezien de luxe uitgave, die per fiets thuis wordt bezorgd, al lang over de toonbank is gegaan, betreft het hier een bespreking van de audio-versie van Live In Concert ’17. Hoewel de video geweldig is, perfect weergeeft waarom Paceshifters zo rocken, gaat het nu even om wat deze drie heren dan daadwerkelijk doen: muziek maken. En ja, een drietal is in het verleden al vaker een succes gebleken. Cream, Nirvana en tegenwoordig bijvoorbeeld Kadavar hebben dat al bewezen. Paceshifters laat live ook horen aanstalten te maken om in dat rijtje aan te sluiten. Opener ‘Boundaries’, ‘Dead Eyes’ en ‘Stranger’, allen van de eerder aangehaalde, recente langspeler, geven dat goed weer. Zowel vanuit de studio als op een liveplaat bruist het van de energie. Voor dat laatste mag er ook een dikke pluim uitgaan naar de mensen achter de knoppen, want de live-energie stroomt de huiskamer in, iets wat niet bij elke liveplaat het geval is.
Live In Concert ’17 heeft ook nog een zeer aangename verrassing voor mensen die nog nooit van Paceshifters hebben gehoord. Hoewel er afgevraagd kan worden of er iets mis is met die mensen, moet er vanuit worden gegaan dat zij Nirvana wel kennen (en als dat niet het geval is, dient 1-1-2 gebeld te worden). Speciaal voor hen vertolkt Paceshifters ‘Aneurysm’. Voor hen die dat niet door hebben: dat is een nummer van Nirvana dat niet ‘Smells Like Teen Spirit’ of ‘Come As You Are’ heet. Overigens is dit niet de enige cover in de set. Van Dead Moon wordt ‘54/40 Or Flight’ ook gespeeld.
Het moge duidelijk zijn: mensen die nog steeds stellen dat grunge dood is, hebben het overduidelijk aan het verkeerde eind. Dat bewijzen deze drie Nederlandse rockende vrienden. Het gaat te ver om te stellen dat Smashing Pumpkins terug samen is hierdoor, maar Paceshifters zijn het levende (en levendige) bewijs dat het genre springlevend is. Een geweldige release die de klasse van deze kompanen onderstreept.

Adreswijziging

Let op: het adres van de redactie is veranderd. Check hiervoor 'contact', onderaan deze site.

Festerfest