Thron (DE)
1 week 6 dagen geleden
Dead End (NL)
2 weken 10 uur geleden
Asbest (CH)
2 weken 11 uur geleden

Het Noorse Einherjer draait al meer dan twintig jaar mee in de viking (black)metal scene en speelde zich in 1996 met hun debuutalbum Dragons Of The North album in de kijker. Ik weet nog dat er destijds gesteld werd dat Einherjer dé belofte was op het gebied van vikingmetal. Helaas heeft de band die verwachting niet helemaal waargemaakt, want de albums die volgden hadden simpelweg niet de kwaliteit die de albums van bijvoorbeeld Enslaved of Amon Amarth wel hadden. En met kwaliteit wordt in dit geval bedoeld, het schrijven van nummers die na twintig jaar nog steeds blijven hangen.

Hoe dan ook verraste de band ondergetekende zo’n vier jaar geleden in positieve zin met Av Oss, For Oss. Dit album werd ook genomineerd voor een Noorse Grammy. De slepende en opzwepende klanken konden blijkbaar velen bekoren. Eens luisteren of dit nieuwste wapenfeit genaamd Norrøne Spor de kwaliteit van Av Oss, For Oss kan evenaren dan wel overtreffen.

Deze ronde geen intro. Gewoon gelijk het gas erop met The Spirit Of A Thousand Years. Wat direct opvalt is dat Einherjer kiest voor een openingstrack met een Engelse tekst. Later op het album komen we ook nummers tegen met titels als Kill The Flame, The Blood Song en Deaf Forever. Om eerlijk te zijn, valt er muzikaal gezien niet veel op te merken aan deze tracks. The Blood Song heeft zelfs een lekker heroïsch meezing refrein, maar toch, wanneer men de nummers hadden voorzien van Noorse zangpartijen, hadden ze mijn inziens meer inpact gehad. Alle overige tracks die wél in het Noors gezongen worden, zijn allemaal stuk voor stuk een stuk dreigender en duisterder van karakter. Met name de meer slepende tracks als Døden Tar Ingen Fangar of Tapt Uskyld liggen daardoor lekker in het gehoor en zorgen er voor dat je je hoofd moeilijk stil kunt houden. Overigens vind ik over het algemeen de meer stuwende tracks van Einherjer kwalitatief veel beter dan de uptempo tracks. Omdat de nummers naar mate het album volgt steeds slepender van karakter worden, kun je stellen dat het album een groei album is dat steeds beter wordt naar mate het einde nadert.

Een  ander ding dat opvalt is de productie. Deze is aanzienlijk minder wollig dan Av Oss. Zelf ben ik groot voorstander van een heldere, open productie, maar… in het geval van Einherjer beviel me juist dat wollige karakter van de voorganger wel. Het gaf de muziek iets authentieks mee, wat ik een beetje mis op deze nieuwe plaat. Zeker wanneer er Engels gezongen wordt, klinken de nummers door de combinatie van productie en taal ineens als twaalf in een dozijn. En dat is dan weer jammer.

Dat alles maakt dat dat mijn conclusie is dat Einherjer een goed album aflevert, dat veel beter was geweest wanneer men de Engelstalige nummers achterwege had gelaten en de productie minder mainstream had gemaakt.

Hieronder een impressie:

Adreswijziging

Let op: het adres van de redactie is veranderd. Check hiervoor 'contact', onderaan deze site.