The Obnoxious (NL)
1 week 6 dagen geleden
Hillsphere (NL)
1 week 6 dagen geleden
Florian Grey (DE)
1 week 6 dagen geleden

Of ik nog weleens opeens een onbekende goede band tegenkom? Jazeker, en waar een festival dan al niet goed voor is. Rock Alive heeft op 1 november een groep bands aan hun line-up toegevoegd. Een van deze bands is de Alternatieve Rockband Stun uit Duitsland. Debuteerde in 2009 met het album And At Least You Dance en brachten in 2012 hun tweede album uit: OK Hunter.

Langzaam worden we het album in getrokken door het nummer ‘Kids Explode’ steeds meer zwelt de muziek aan, opzwepender gaan de gitaren, steeds sneller gaat de doffe drum, “And we are Golden” klinkt er voor 5,40 minuten. Even ben ik bang dat Stun deze aanzwelling niet aan kan als het tweede nummer ook rustig lijkt te beginnen. Maar gelukkig blijkt het tegendeel. Op ‘Ruins Of The Past’ trekt Stun alles uit de kast en ontstaat er een bijna post-emocore nummer waar Anberlin rond de zelfde tijd jaloers op zou zijn geweest. Deze vergelijking met Anberlin blijft het hele album door gelden. Opvallende stukken op OK Hunter zijn de drum en bas intro op ‘Paris Vegas’ en de blazers die worden ingezet op ‘Summer’ en ‘Love’. Deze blazers voegen een diepte toe in de nummers en liggen lekker in het gehoor. Een goede en creatieve toevoeging op het album. Het laatste nummer heeft veel weg van de oudere albums van Coldplay, de meerstemmigheid en de hoge zang. Tussen deze twee nummers in staat het nummer ‘Hail Will Drum’, een relatief rustig nummer met hoge snelle gitaren en een doffe drum die de alternatieve rock van Stun typeren. Het nummer word halverwege onderbroken voor een soort radio broadcast. Dit en de eerder genoemde opvallende stukjes in dit album zorgen ervoor dat de gemiddelde alternatieve rock van onze oosterburen nooit saai word. Voor we aankomen bij de afsluiter van het album komt het nummer ‘Monotone’, een nummer wat alles behalve monotoon is. Voor dit pareltje heeft de band Milo Milone, zangeres van de Soul Punk band Rhonda, weten te strikken voor een duet. En wat heeft deze vrouw een mooie stem. Een prachtige toevoeging op het nummer. Afsluiter ‘Chased By Your Own’ laat maar weer eens zien dat Stun een band is die niet bang is om nummers te maken die langer als 5 minuten zijn. En met pompende drums sluit dit album af.

OK Hunter is een goed voorbeeld van het feit dat door de grote hoeveelheid van bands en muzikanten je soms iets moois kan missen. Maar ik ben blij dat dit album na 3 jaar alsnog op mijn bureau mocht liggen.

Adreswijziging

Let op: het adres van de redactie is veranderd. Check hiervoor 'contact', onderaan deze site.

Like us on Facebook