Reviews

Epica (NL)
8 uur 5 min geleden
Hillsphere (NL)
1 dag 11 uur geleden
Florian Grey (DE)
1 dag 13 uur geleden
Bombino (NER)
1 dag 16 uur geleden
Sick n' Beautiful (IT)
1 dag 17 uur geleden
Chelsea Grin (USA)
2 dagen 6 uur geleden
Crossfire (FR)
2 dagen 13 uur geleden
Vox System (BE)
2 dagen 14 uur geleden
Vera Jonas (HUN)
2 dagen 15 uur geleden
Powerwolf (DE)
2 dagen 15 uur geleden
Lich King (USA)
5 dagen 5 uur geleden
Sahon (KOR)
1 week 8 uur geleden
DevilDriver (USA)
1 week 1 dag geleden
Hyrgal (FR)
1 week 1 dag geleden
Unkh (NL)
1 week 2 dagen geleden
Cold Snap (HRV)
1 week 4 dagen geleden
Dead Cross (USA)
2 weken 4 dagen geleden
The Night Flight Orchestra (SWE)
2 weken 4 dagen geleden
Madball (USA)
2 weken 4 dagen geleden
Immortal (NO)
2 weken 6 dagen geleden
Mother Bass (NL)
2 weken 6 dagen geleden
Otzeki (UK)
2 weken 6 dagen geleden
Paradise Lost (UK)
2 weken 6 dagen geleden
Cayne (IT)
2 weken 6 dagen geleden
Helge Iberg (NO)
2 weken 6 dagen geleden
Marduk (S)
3 weken 18 uur geleden
Street Dogs (USA)
3 weken 1 dag geleden
Khemmis (USA)
3 weken 4 dagen geleden
Bekken & Gjems (NO)
3 weken 4 dagen geleden
Kornstad + Kork (NO)
3 weken 4 dagen geleden

Ze hebben al veelvuldig samen getoerd. De een is een begenadigd pianist, terwijl de ander juist bekend is als mondharmonicaspeler, gitarist en zanger. Simpelweg onder hun eigen achternamen kwamen Bekken & Gjems onlangs via Blue Mood Records/PIAS met de langspeler Spell.
Spell opent in Gus Cannon’s ‘Come On Down To My House’ als een computerspel uit de jaren ’90 van de vorige eeuw. Als de vocalen invallen dan blijkt dat de blues stevig in het bloed is opgenomen. De combinatie met de mondharmonica zorgt ervoor dat het gevoel dat bij de blues hoort ook aanwezig is in de ruimte waar de plaat geluisterd wordt. Dat is een kracht. Die sfeer hangt er ook als men de vocalen achterwege laat, zoals in Sonny Burke’s ‘Black Coffee’.
Een van de meest opvallende van de twaalf tracks op Spell is ‘Jealous Kind’. Hier krijgen Bekken & Gjems gezelschap van Noora Noor. Haar mooie, warme stem geeft een extra dimensie aan het nummer dat van origine van Bobby Charles is. Op een moment als daar kunnen de naamdragers van deze samenwerking zich richting op hun instrument. Haarfijn vervullen ze die rol. Doordat die twee zo goed op elkaar zijn ingespeeld blijft de schijf tot en met afsluiter ‘Lousiana 1927’ van Randy Newman boeien en vermaken.
Het mooie van Spell is dat mensen die helemaal niet into deze muziek zijn, de blues, de pianogeleide muziek, toch kunnen genieten van de schijf. Dat kan alleen als men te maken heeft met rasmuzikanten. Die kunnen iedereen om hun vinger winden.

Adreswijziging

Let op: het adres van de redactie is veranderd. Check hiervoor 'contact', onderaan deze site. 

Like us on Facebook

Wij zoeken jou!

Wij zijn op zoek naar enthousiaste muziekliefhebbers om ons team te versterken. Mail ons voor verdere informatie.

  • Sign in with Twitter

Zoek

Doorzoek White Room Reviews advanced