Thron (DE)
1 week 6 dagen geleden
Dead End (NL)
2 weken 10 uur geleden
Asbest (CH)
2 weken 11 uur geleden

De Belgische band Spitfire is afkomstig uit Antwerpen. Die havenstad blijkt eens te meer een goede voedingsbodem voor rock- en metalliefhebbers. Spitfire is in 2013 ontstaan na een samenwerking voor een film van Crimi Clowns. Niet veel later volgde een eerste EP. Nu is de band toe aan hun eerste langspeler. State Of Mind komt uit via hun eigen initiatieven.
De rockers hebben zich laten inspireren door zowel de metal als de rock. Hierdoor ontstaat er een opzwepend geheel dat invloeden van zowel Muse, Life Of Agony als Foo Fighters in zich herbergt. ‘The Train’ lijkt daarbij ook te pleiten voor de invloed van hun landgenoten van King Hiss. De groove zit er bij Spitfire namelijk ook goed in. Hierdoor zijn de nummers op State Of Mind, welke tien in aantal, ook erg aanstekelijk. Daarbij laat Spitfire horen dat het ook niet erg is om af en toe het gaspedaal minder heftig in te trappen, zodat er vervolgens extra genoten kan worden van het opgevoerde tempo. ‘Kill Me’, welke eerder al als video online is verschenen, laat dat duidelijk horen.
De sound van Spitfire kan worden omschreven als modern. In ‘Rough Enough’ doet deze zelfs hier en daar denken aan System Of A Down, terwijl ook Korn niet ver weg lijkt te zijn. De vocalen liggen hier weer meer in de lijn van Mudvayne, waarmee de cirkel van dat tijdperk helemaal rond lijkt te zijn. Spitfire laat echter horen dat die bands weldegelijk goede elementen in hun muziek hadden zitten. Dit zorgt juist voor energie bij Spitfire. Dat komt ook goed tot uiting op het goed afgemixte State Of Mind.
Het nieuwe jaar mag dan nog wel nog maar net begonnen zijn, de Belgische band Spitfire geeft zichzelf, en hiermee gelijk ook zijn fans en alle andere rockliefhebbers, het cadeau van het jaar. State Of Mind is een album geworden waarbij de energie er vanaf druipt en welke in zijn geheel het grensgebied van rock en metal in een aangename spotlight zet.

Adreswijziging

Let op: het adres van de redactie is veranderd. Check hiervoor 'contact', onderaan deze site.

Festerfest