Reviews

Epica (NL)
7 uur 9 min geleden
Hillsphere (NL)
1 dag 10 uur geleden
Florian Grey (DE)
1 dag 12 uur geleden
Bombino (NER)
1 dag 15 uur geleden
Sick n' Beautiful (IT)
1 dag 17 uur geleden
Chelsea Grin (USA)
2 dagen 5 uur geleden
Crossfire (FR)
2 dagen 12 uur geleden
Vox System (BE)
2 dagen 13 uur geleden
Vera Jonas (HUN)
2 dagen 14 uur geleden
Powerwolf (DE)
2 dagen 14 uur geleden
Lich King (USA)
5 dagen 4 uur geleden
Sahon (KOR)
1 week 7 uur geleden
DevilDriver (USA)
1 week 1 dag geleden
Hyrgal (FR)
1 week 1 dag geleden
Unkh (NL)
1 week 2 dagen geleden
Cold Snap (HRV)
1 week 4 dagen geleden
Dead Cross (USA)
2 weken 4 dagen geleden
The Night Flight Orchestra (SWE)
2 weken 4 dagen geleden
Madball (USA)
2 weken 4 dagen geleden
Immortal (NO)
2 weken 6 dagen geleden
Mother Bass (NL)
2 weken 6 dagen geleden
Otzeki (UK)
2 weken 6 dagen geleden
Paradise Lost (UK)
2 weken 6 dagen geleden
Cayne (IT)
2 weken 6 dagen geleden
Helge Iberg (NO)
2 weken 6 dagen geleden
Marduk (S)
3 weken 17 uur geleden
Street Dogs (USA)
3 weken 1 dag geleden
Khemmis (USA)
3 weken 4 dagen geleden
Bekken & Gjems (NO)
3 weken 4 dagen geleden
Kornstad + Kork (NO)
3 weken 4 dagen geleden

Het is een project van slechts één persoon: Manuel Gagneux. De Zwitsers-Amerikaanse muzikant heeft inmiddels met zijn combinatie van talloze stijlen al veel tongen losgemaakt. Onlangs kwam Zeal & Ardor met de derde langspeler, de opvolger van het afgelopen jaar verschenen Devil Is Fine. Stranger Fruit is verschenen via Warner Music.
Op deze nieuwe langspeler van Zeal & Ardor staan in het totaal zestien tracks. Die laten goed horen dat Manuel Gagneux een bijzonder talent heeft: het mixen van gospel en blues met metal. Opener ‘Intro’ laat dat al horen. Ineens is er namelijk in de sferen van zware gospel die post-metaldrums. In ‘Gravedigger’s Chant’ laat Zeal & Ardor horen dat de gospel ook op een overstuurde manier bezongen kan worden. Heel in de verte is daar nog het spel met de metal te horen. Qua intensiteit doet Zeal & Ardor ook denken aan Rag ’n Bone Man, maar dan met wat toerijkingen aan de metal. ‘Servants’ is daar een goed voorbeeld van.
Dat er nog veel meer stijlen van de partij zijn op Stranger Fruit, blijkt in ‘Solve’. Daar heeft Zeal & Ardor klaarblijkelijk inspiratie geput uit ‘Golden Brown’ van The Stranglers. ‘Coagula’ waar een mooie rol weggelegd is voor een zangpartij die aan een kerkelijk koor doet denken, omarmt de gothische metal. De dissonante tonen tussendoor geven daarbij weer sterk het idee dat ook Nine Inch Nails niet ver weg is. Afsluiter ‘Built On Ashes’ opent als Der Weg Einer Freiheit. Totdat de vocalen erbij komt. Dan blijkt de gospel, blues en rock toch sterker van invloed. De metal schuift naar achteren, om later zijn slag nog te maken.
Zeal & Ardor, of beter gezegd Manuel Gagneux, heeft met Stranger Fruit een plaat gemaakt waarop er meer stijlen dan woorden te bemerken zijn. De kunst is dat Zeal & Ardor niet tussen de stijlen heen en weer stuitert, maar hen doet versmelten tot een pure vorm van muzikale kunst.

Adreswijziging

Let op: het adres van de redactie is veranderd. Check hiervoor 'contact', onderaan deze site. 

Like us on Facebook

Wij zoeken jou!

Wij zijn op zoek naar enthousiaste muziekliefhebbers om ons team te versterken. Mail ons voor verdere informatie.

  • Sign in with Twitter

Zoek

Doorzoek White Room Reviews advanced