Lord Of the Lost – Confession Live At Christuskirche

In Nederland komt eens in de zoveel tijd weer het gesprek over de steeds leger rakende kerken in het nieuws. Daar zijn oplossingen voor. De uit Hamburg afkomstige band Lord Of The Lost heeft daar de ultieme manier voor om de kerk vol te krijgen: speel een speciale set aldaar. Het mooie bewijs hiervan is vastgelegd op Confession Live At Christuskirche. Die release is aan het eind van 2018 verschenen via Napalm Records.

Waar men normaal de muziek van Lord Of The Lost herkent aan de elementen van de metal en de industrial, hebben de Duitsers voor deze gelegenheid een flinke verrassing in petto: de band speelt hun muziek in een uitgeklede setting, waarbij de groep ook sublieme ondersteuning krijgt van een groep strijkers. Dat geeft de akoestische setting extra glans. Zelfs als er in deze setting tempo wordt gemaakt, zoals in ‘Waiting For You To Die’ blijft het geheel rustgevend. Dat frontman Chris Harms gewoon met een microfoon staat tussen de over het algemeen zittende gezelschap, zorgt ervoor dat hij centraal staat. Zijn stem is echter de reden waarom hij het meest de show steelt. Die lijkt namelijk perfect gegoten voor de muziek op deze wijze. Wie Lord Of The Lost niet kent, moet indenken dat Moonspell speelt in een uitgeklede setting. Die donkere stem, af en toe rauw, weet mensen te raken.

De indrukwekkende set van Lord Of The Lost op Confession Live At Christuskirche is niet alleen op DVD te verkrijgen. De set van tweeëntwintig nummers is ook verdeeld over twee CD’s. De eerste schijf telt tien tracks en eindigt na ‘Wiating For You To Die’. Dat is ook een breekpunt in de setlist van die bewuste avond. Lord Of The Lost gaat even van het podium, om daarna even indrukwekkend door te gaan. ‘Fall Asleep’, waarmee de tweede CD begint, laat ook op een mooie wijze horen dat de muziek van Lord Of The Lost zelfs in alle rust nog zijn diepgang behoudt.

Natuurlijk kan de DVD van Lord Of The Lost gebruikt worden in de discussie om kerken voller te krijgen. Daar is het overtuigend bewijs voor. Toch is het niet alleen om die reden een mooi document. Confession Live At Christuskirche is een uitermate sterke vastlegging van Lord Of The Lost op zijn meest kwetsbare wijze.