Moonspell – Lisboa Under The Spell

4 Februari 2017 was een speciale dag voor iedereen die iets heeft met de Portugese grootheden van Moonspell. Op die dag speelde de toonaangevende band een show in Campo Pequeno, welke gelegen is in hun thuisstad Lissabon. De show omvatte maar liefst drie albums die integraal gespeeld werden. Die bijzondere avond is vastgelegd en komt via Napalm Records uit op Blu-Ray/DVD en 3 CD’s. Lisboa Under The Spell.
De drie CD’s van Lisboa Under The Spell bevatten de drie albums die live werden gespeeld. Dat wilt zeggen dat op de eerste schijf Wolfheart integraal te vinden is. De klassieker klinkt ook anno 2018 van ‘Wolfshade (A Werewolf Masquerade)’ tot aan klassieker ‘Alma Mater’ nog steeds groots. De tweede schijf bevat de tracks van Irreligious. Nog zo’n dijk van een plaat. Waar die schijven het roemrijke verleden van Moonspell vormden, staat op de derde schijf Extinct integraal. Wie de liveversie hoort, kan nu definitief stellen dat deze plaat een moderne klassieker is geworden van Moonspell.
De DVD doet er nog een flink schepje bovenop. Nadat de zeer aangename documentaire, gemaakt door Victor Castro, die daar alle credits voor verdient en de kijker zo een mooi inzicht in de band geeft, volgt de show. Waar op de CD’s al bleek dat Moonspell in grootse doen was, blijkt de show ook goed in elkaar te zitten. Wie de Portugezen kent, weet dat hun live performance altijd tot in de puntjes verzorgd is. Dat is hier ook. Moonspell heeft zelfs gezorgd voor livemuziek tussen de albums door.
Wolfheart, welke als studioalbum in 1995 is verschenen en direct Moonspell op de kaart zette, lijkt alleen maar hoogtepunten te kennen. Natuurlijk geldt dat voor veel metalheads dit album niet ontbreekt in hun platenkast. Daarom is het ook genieten als Fernando Ribeiro en zijn kompanen ‘Vampiria’ en ‘Alma Mater’ ook nu nog vol overgave brengen.
Irreligious, welke een jaar na Wolfheart is verschenen, kan eigenlijk met dezelfde woorden worden omschreven. De show is groots en de band is in uitstekende doen. ‘Fullmoon Madness’ is daar een goed voorbeeld van. Daarna blijkt Moonspell tijdens de integrale versie van Extinct zijn kracht niet te verliezen. Hier wordt ook wederom duidelijk dat Moonspell de show als extra troef heeft. Waar in ‘Extinct’ Carolina Torres nog een bijzondere rol vertolkt, is het eigenlijk Fernando Ribeiro die het publiek echt grijpt. Zijn gevoel voor show, wat onder andere in ‘Funeral Bloom’ blijkt als hij zich weer een keer anders heeft uitgedost’, zorgt ervoor dat Moonspell ver boven het gros van de bands uitsteekt. Daarbij heeft hij ook veel woorden voor en naar het publiek. Dat gaat natuurlijk gewoon in het Portugees. Gelukkig heeft men daarvoor de ondertiteling uitgevonden. Nadat ‘The Future Is Dark’, compleet met sneeuw in het warme Lissabon, is er ook nog ruimte voor een ‘Making Of’ en een gallerij met foto’s. Een overdosis aan Moonspell die geen moment als een overdosis voelt.
Wat bij een DVD release belangrijk is, is hoe alles in beeld is gebracht. Dat is ook een onderdeel waarop Moonspell louter complimenten verdiend. De verschillende camera’s, zelfs op de bas gemonteerd, zorgen ervoor dat zowel de band als het publiek uiterst goed in beeld komt. Tel daarbij op dat het geluid ook tot in de puntjes verzorgd is, en men snapt dat de release groots is.
Dat Moonspell een band van de buitencategorie is, wist men al lang. Met Lisboa Under The Spell laten deze Portugezen eens te meer zien dat ze zowel in het begin van hun carrière als op de dag van vandaag een instituut zijn. Misschien mag de stijl in de loop der jaren wat veranderd zijn, de kwaliteit is er nog steeds. Een must voor de metalhead.