Triptykon With The Metropole Orkest – Requiem (Live At Roadburn 2019)

Wie Triptykon zegt, zegt Tom G. Warrior en zegt Celtic Frost. Die zaken zullen voor eeuwig onafscheidelijk blijven. Triptykon haalt Celtic Frost nog graag aan en Tom G. Warrior sleutelt nog steeds aan die muziek. Op Roadburn in 2019 bleef eens te meer dat hij nog steeds met die muziek tot grootse zaken in staat is. Gelukkig is dat vastgelegd op Requiem (Live At Roadburn 2019), welke als CD/DVD uitkomt via Century Media.

Triptykon stond daar niet alleen op de bühne van 013 te Tilburg. Dit deed de band met ondersteuning van het Metropole Orkest. En voor wie niet echt bekend is met orkesten: het Nederlandse Metropool Orkest geldt wereldwijd als één van de meest hoogwaardige orkesten. Dat orkest, waar muzikanten van heinde en verre voor komen om deel van uit te mogen maken, doet vaker verrassende uitstapjes. Hun aanwezigheid bij Triptykon op Roadburn 2019 is er daar één van.

Naast het fenomenale Metropole Orkest is ook Safa Heraghi als gastvocaliste op het podium te zien en te horen. Het bijzondere aan haar is dat ze met menig groot artiest heeft samengewerkt, maar nooit echt langdurig een eigen band in deze hoek van de muziek heeft gehad. Toch werkte ze onder andere met Devin Townsend, Dark Fortress en Schammasch samen.

De live-release Requiem (Live At Roadburn 2019) telt drie tracks. De eerste is ‘Rex Irea’ van Celtic Frost. Die track van Into The Pandemonium van Celtic Frost stamt uit 1987 en geldt als ouverture. In de ruim zes minuten weten Triptykon en het Metropole Orkest de luisteraar direct te grijpen. Waar de rol van de laatste misschien nog een beetje onderbelicht blijft, komt dat tegen het eind van die track wel meer naar voren.

‘Rex Irea’ wordt gevolgd door ‘Grave Eternal’. Dat is een nieuw geschreven stuk van ruim een half uur. Hier laat Tom G. Warrior horen dat hij een zeer begenadigd songwriter is. De gelaagdheid, de contrasten van hard/zacht en licht/donker en de het vocale spel tussen man en vrouw worden hier ijzersterk vormgegeven. Daarbij is de rol voor het orkest ook van groots belang. De blazers, de strijkers, de vocalisten, de percussionisten, iedereen heeft een duidelijke toevoeging die ook nog eens sterk in de mix ligt.

De afsluitende track van zowel de set als de tracklist is ‘Winter’. Deze track stond origineel op het laatste studioalbum van Celtic Frost, Monotheist uit 2006. De afsluiter van die plaat vormt het slotstuk en is geen metaltrack. Hier wordt nog duidelijker hoe verbluffend sterk het Metropool Orkest is. Het feit dat Triptykon zelf van de bühne is en de laatste eer aan het orkest laat, zegt ook genoeg hierover.

Deze live-registratie is subliem te benoemen op meerdere fronten. Triptykon staat voor een geweldige combinatie van Celtic Frost en de eigen kracht, ex-Obscura-drummer Hannes Grossmann is een geniale aanvulling op de band (wat hier nog niet eerder is aangehaald) en de combinatie van het Metropool Orkest met metal, in dit geval Triptykon, laat zien dat er een geweldige synthese ontstaat vanuit de klassieke muziek en de metal. Requiem (Live At Roadburn 2019)  is dan ook een release die het genre veruit overstijgt.