Blood red Throne, Ceremony, Pictura Poesis, Adversarius @Musicon, Den Haag

Zaterdag 26 oktober. De avonden worden al vroeger donker end at past precies bij het programma van deze avond In Musicon. De organisatie heeft vier bands weten te strikken waarbij de black metal hoog in het vaandel wordt gedragen. Headliner van de avond was het uit Noorwegen afkomstige Blood Red Throne. White Room Reviews was erbij.

Van de vier bands waren er drie uit Nederland afkomstig. Opvallend genoeg gebruikten juist de Nederlandse bands corpse paint, terwijl Blood Red Throne dat niet deed. Misschien moest dit ervoor zorgen dat de bands zich beter bij het genre konden laten aansluiten, waar Noren dat niet nodig hebben.

De eerste band van de avond was Adversarius. Deze band opereert vanuit de regio Rotterdam en is nu een paar jaar bijeen. Het vijftal was gezegend met een frontman die wist hoe hij het black metal hart moest bespelen. Niet alleen qua schmink en stem wist hij te overtuigen, zijn hele houding greep de metalhead die al vroeg was komen opdagen. Helaas was de Musicon voor hen nog niet zo gevuld als later op de avond. Toch zette Adversarius een heerlijke, strakke set weg.

De tweede band van de avond was Pictura Poesis. Misschien was deze groep wel de meest opvallende act van de avond. Dat het de enige door een vrouw geleide band was, had daar ook mee te maken. Muzikaal had deze groep ook veel met de death metal. Helaas was het geluid niet altijd super, waardoor de band niet constant zijn niveau kon halen. Hulde voor de puik spelende bassist. Hij heeft nog maar een paar repetities meegedaan en speelde alsof hij nooit wat anders had gedaan. Echter, de echte ster van deze band is toch vocaliste Linn Liv. Haar energie voorkomen zorgde ervoor dat de band toch de aandacht van de bezoekers goed vast wist te houden.

Bij Ceremony werden de twee stijlen van de eerste twee bands samengebracht. De band uit Ridderkerk mag dat het meeste inzetten op de death metal, de black metal laat ook nog sporen na in de muziek. Dat zorgt ervoor dat Ceremony een krachtige show op de bühne kon zetten. Het mooie van Ceremony is dat zij al in de jaren ’80 zijn opgericht, er een flinke poos tussenuit zijn geweest, maar inmiddels in bijna dezelfde line-up sinds enkele jaren toch een doorstart hebben gemaakt. Dat resulteerde ook in de langspeler Retribution. Dat album is eerder dit jaar verschenen. Dat Ceremony bulkt van de ervaring, is live te zien. Het gezelschap weet dan ook in de Musicon een strakke show weg te zetten. Inmiddels was het ook al een stuk drukker geworden in de Haagse zaal.

Headliner van de avond was Blood Red Throne. Deze uit Noorwegen afkomstige black metal band heeft leden die ook gespeeld hebben in onder andere Enslaved en Satyricon. Eerder dit jaar brachten zij via Mighty Music Fit To Kill uit. Dat album vormde dan ook de reden dat Blood Red Throne door Europa trekt. Toch was het niet alleen werk van die plaat dat aan bod kwam. Doordat de zaken allemaal wat uit waren gelopen en er gebruik gemaakt moest worden van het openbaar vervoer kon deze band niet tot het eind toe geattendeerd worden. Het was wel meer dan duidelijk dat Blood Red Throne de black metal vol vuur speelt. Daarbij is de frontman een belangrijke schakel in de liveperformance.

Donker bij aanvang, donker bij het verlaten en vooral donker van muziek. Waar dat laatste misschien door mensen die niks met black en death metal hebben als negatief wordt uitgelegd, is het juist positief. Uiterst positief. Deze vier bands zorgden voor een heerlijke avond aan snoeiharde metal. Zij die getuige waren, zullen dit beamen.