Diabolical, Devilish Impressions, Souldrainer, Frantic Amber @Musicon, Den Haag

De vraag is altijd, wat is de reden dat mensen niet naar een show komen? Dat daarmee een live-review begint, komt doordat er op maandagavond in de Musicon een hele magere opkomst was bij toch vier mooie bands. Volgens een bezoeker waren er meer bandleden dan bezoekers die avond. Dat is jammer, want het was een mooie avond. White Room Reviews was erbij.

Om exact zeven uur was het de beurt aan Frantic Amber. Deze Zweedse metalband is de vinden in de hoek van de melodieuze death metal. Die sound kwam in de Musicon goed tot zijn recht. Onder aanvoering van Elizabeth Andrews wist het vijftal, waarbij de enige man in het gezelschap achter de drumkit zat, de paar mensen goed te vermaken. Hun muziek was strak en de podiumpresentatie sterk. In de setlist van deze maandagavond waren ook de nodige tracks te vinden van het vorig jaar verschenen Bellatrix. Frantic Amber verraste iedereen in positieve zin.

Waar bij Frantic Amber vier dames de show stalen, was de podiumpresentatie van Souldrainer heel anders. Twee boomlange gitaristen met lang haar en een kale bassist vormden het front. De death metal van dit gezelschap deed hier en daar denken aan At The Gates: heavy zonder de melodie uit het oog te verliezen. Deze band had ook een verrassend slot voor de bezoeker in petto. De laatste track van de sterke set werd door de bassist van dienst gezongen. Dat was nog een leuke afwisseling op het eind.

Waar de eerste twee bands uit Zweden kwamen, was het daarna de beurt aan Devilish Impressions. Deze band komt uit Polen en staat bekend om hun black metal. Hier en daar deed de muziek en het overkomen denken aan Behemoth van jaren terug. De band beaamde na de show dat als een groot compliment te zien. De rauwe black metal van de met corpse paint getooide heren beukte er flink op los. De mensen die er waren, konden de switch van death naar black ook goed pruimen. Voor de variatie van de avond was dat ook fijn.

Afsluiter Diabolical was de Diabolical uit Zweden. De headliner van deze tournee heeft vorig jaar via Indie Recordings de langspeler Eclipse uitgebracht. Dat album is dan ook de reden van deze package. Diabolical speelt echter de show bijna geheel in een dikke laag rook. Hierdoor wordt de muziek nog intenser, doordat het zicht weinig kan toevoegen aan het brein. De blackened death van deze Zweden staat als een huis. Door de haast mythische taferelen vanwege  de mist gaat het publiek er nog even volledig in mee. Diabolical verheft hun show tot een ware beleving. Een mooie afsluiter van een geweldige avond.

De vraag van het begin blijft wel onbeantwoord. Er zijn genoeg mensen in de regio die zeggen dat er doordeweeks te weinig gebeurt en in de weekenden te veel, maar dan is er doordeweeks zo’n mooie line-up te genieten in de immer gezellige Musicon, en dan staan er een handvol mensen. Gelukkig hebben de aanwezigen een topavond gehad. Viermaal raak.