Dødheimsgard, Bölzer, Blaze Of Perdition, Matterhorn @Musicon, Den Haag

Pakjesavond vindt normaliter plaats op 5 december, maar Musicon had voor de metalhead op dinsdag 3 december al een verrassing klaarstaan. Op die doordeweekse avond stond daar Dødheimsgard. Die band zag kort ervoor de show in Leiden gecanceld worden, waardoor Musicon de nieuwe plaats van bestemming werd. Slechts enkele dagen had de mensheid om zich hierop voor te bereiden. Dinsdag of niet, White Room Reviews was erbij.

De kille temperaturen buiten maakten de avond alleen maar passender voor een goed portie black metal. Niet alleen de black metal experimentalisten van Dødheimsgard zouden die avond spelen, ook Bölzer, Blaze Of Perdition en Matterhorn bestegen de bühne van de immer gezellige zaal aan de Soestdijksekade.

Matterhorn had de eer te mogen beginnen. Klokslag zeven uur mochten deze Zwitsers hun kunde laten zien. Het drietal speelde een sterke set. De volle overtuiging in de podiumpresentatie zorgde ervoor dat de mensen die al vroeg van de partij waren, al snel met hun hoofden mee begonnen te deinzen. Waar de hoofdmoot van de avond misschien dan wel black metal mocht zijn, Matterhorn betrok meer death metal in hun sound. Een vleugje thrash was hun daarbij ook niet vies. Een mooie start van de avond.

Blaze Of Perdition was vervolgens aan de beurt. Deze Polen komen komend jaar via Metal Blade Records met de langspeler The Harrowing Of Hearts. De black metal formatie, geheel getooid met corpse paint, had echter ook oog voor de vele releases die de groep al op zijn naam heeft staan. De afwisseling qua vocalen in de band, deed de groep goed. Hierdoor kwam er meer variatie op dat gebied. Het vijftal speelde in hun nieuwe line-up een strakke show.

Bölzer was daarna misschien wel de verrassing van de avond. De band zag daags ervoor de EP Lese Majesty wereldkundig worden. Voor wie het niet weet: Bölzer is een duo. Dat duo produceert een sound waar menig meerkoppige band van zou kwijlen. Daarbij geldt ook dat de podiumpresentatie toch ook energiek is. Het duo wond met gemak het opgekomen publiek om zijn vingers. De gevarieerde sound, waarbij heavy aan alle kanten flink werd uitgebuit, zorgde tevens voor een afwisselende show. Bölzer is geen band die één kunstje keer op keer herhaalt. Een aanrader voor iedereen die deze Zwitsers nog nooit heeft gezien.

De kers op de spreekwoordelijke taart was Dødheimsgard. De headliner van deze package draait al vele jaren mee en heeft de black metal een bijzondere draai gegeven. Het experiment in de muziek van Dødheimsgard zorgt ervoor dat de groep zich niet makkelijk tussen de geijkte bands laat scharen. Hetgeen wilt niet zeggen dat Dødheimsgard die status niet verdient. Dødheimsgard heeft met zijn genre overstijgende black metal in de loop der jaren veel tongen losgemaakt. Hun meest recente langspeler stamt echter alweer uit 2015. Toch was het duidelijk dat het publiek vooral voor deze band was gekomen. Dødheimsgard stelde dan ook niet teleur. De sound, welke de hele avond al goed was afgesteld, zorgde ervoor dat er een sluier van donkere tevredenheid over het publiek neerdaalde. De Noren speelden een intense show die louter complimenten waard was.

Ingelaste shows zijn vaak lastig, zeker op een doordeweekse dag. Sommige mensen moeten de volgende dag vroeg op. Echter, in het geval van deze vier bands was het komen naar de Musicon het meer dan waard. Dødheimsgard en consorten bewezen de opgekomen menigte een meer dan goede dienst.